Vicepreşedintele CJ Braşov, Szenner Zoltan, despre stadiul reabilitării DJ 108 Hărman – Sânpetru

Reabilitarea drumului județean DJ 108 Hărman – Sânpetru este un obiectiv investiţional urmărit îndeaproape de vicepreşedintele CJ Braşov Szenner Zoltan, cel care are în responsabilităţi administrarea infrastructurii rutiere de interes judeţean.

Stadiul la zi al acestui proiect, ale cărui lucrări au început în această primăvară, dar care a întâmpinat probleme în implementare vă este prezentat de oficialul braşovean:

„Pe zona de intravilan din Sânpetru lucrările au început cu execuția canalizării pluviale. Primul lucru a fost să săpăm câteva secțiuni (șanțuri transversale), ca să vedem dacă situația din teren corespunde cu cea din proiect. Am găsit multe conducte, țevi și cabluri a căror poziție nu corespundea cu ce era în proiect, deși proiectul tehnic avea toate avizele. Ca urmare, a trebuit schimbată soluția tehnică pentru canalizare pluvială care nu putea fi executată, din cauza conductelor de dimensiuni mari, aflate pe teren. Pe partea de canalizare pluvială executantul avansează greu și din cauză că trebuie să sape la adâncime mare, uneori e problemă și cu debitul de apă freatică, malurile permanent trebuie susținute și nu se poate lucra pe lungimi mai mari de șanț deodată.

Pe tronsonul dinspre Hărman, când au început lucrările am avut altă surpriză. Conform proiectului, la o adâncime de -0,7 m ar fi trebuit să găsim un teren de fundare corespunzător, dar la adâncimea aceasta am găsit doar pământ vegetal, total necorespunzător. Iarăși modificare de soluție, iarăși costuri suplimentare! A trebuit să coborâm cu stratul de fundare până la adâncimea de -1,3, -1,4 m. Ca să nu vorbim de faptul că datorită adâncimii mari până la care trebuie săpat, ne intersectăm chiar și cu conductele de apă care sunt îngropate la -1 m.

Citeste și:  Basmele românești corelate cu cele africane într-un nou proiect cultural-educativ la Brașov

Ultimele probleme, însă, au fost de altă natură.

Știu din experiența de pe șantiere că la noi foarte multe lucrări se urmăresc doar „pe hârtie”. De multe ori reprezentanții beneficiarilor nu au capacitatea să urmărească lucrarea, diriginții de șantier nu merg destul de des pe teren, verifică să existe documentele de calitate pentru materiale, procesele-verbale pentru fazele determinante etc. și dacă acestea sunt în regulă, se face recepția și totul ar trebui să fie bine.

Dar nu întotdeauna este. Este plină țara de drumuri care pe hârtie au fost în regulă, dar în realitate nu sunt și aș putea să vă dau foarte multe exemple. Acesta este motivul pentru care la lucrările de reparații și reabilitări de drumuri eu am încercat să merg cât mai mult pe teren, iar efectul verificărilor regulate s-a văzut. Nu am obiceiul să închid ochii sau să întorc capul într-o parte atunci când constat că este o problemă, chiar dacă asta îmi cauzează neplăceri și nu o să o fac nici aici.

Poate vă amintiți că am postat pe data de 21.05.2024 că am luat probe din balastul folosit, ca să le transmitem la un laborator pentru analize. Existau documentele de calitate emise de balastieră pentru balastul livrat, dar vizual părea să conțină prea multă argilă și am vrut să verificăm, iar pentru siguranță Consiliul Județean a angajat și un expert care să facă un Raport tehnic pe baza mostrelor de balast pe care le-am trimis spre analiză la un laborator din București.

Citeste și:  Brașovul, în competiția pentru un viitor verde: printre cele 15 orașe din România care visează la neutralitate climatică

Din momentul acela au început complicațiile. Constructorul a luat și el mostre, din analizele noastre a reieșit că anumiți parametri ai balastului nu sunt corespunzători, din analizele constructorului părea că sunt în regulă. Au fost necesare mai multe rânduri de analize și am ajuns să verificăm toți parametrii care contează: conținutul de particule fine, procentul de nisip, coeficientul de rezistență la sfărâmare, sensibilitate la îngheț-dezgheț care au durat destul de mult etc.

Caietul de sarcini întocmit de proiectant ar fi trebuit să conțină condițiile tehnice de calitate ale materialelor, astfel încât să putem clarifica fără echivoc, pe baza rezultatelor analizelor de laborator, dacă balastul este sau nu este corespunzător, dar expertul nostru, după ce l-a analizat, a constatat că practic caietul de sarcini este neaplicabil. Contractul încheiat în 2021 a fost pentru proiectare și execuție, astfel încât era în sarcina asocierii dintre constructor și proiectant să realizeze un caiet de sarcini corespunzător. Am solicitat refacerea/corectarea caietului de sarcini, dar au fost necesare 4 ședințe și termene consecutive, până când proiectantul a reușit să întocmească un caiet de sarcini prin care a clarificat lucrurile. Legat de aceste probleme, am avut foarte multe discuții, întâlniri, vizite pe șantier; ce am scris eu aici e doar un foarte scurt rezumat.

Finalmente, constructorul a dovedit că este de bună credință. A fost de acord să excaveze și să refacă stratul de piatră spartă și balast până la adâncimea de -0,7 m pe tronsonul care a făcut obiectul acestor discuții și deja s-a apucat de acest lucru. Între timp i-am cerut să caute și alți furnizori de balast și au fost făcute analize pentru balastul furnizat de mai multe balastiere, ca să vedem dacă este corespunzător.

Citeste și:  Premii în valoare de 2.000 și 5.000 de lei pentru fiecare absolvent care a obținut media 10 la examenele naționale din 2024

De asemenea, constructorul a negociat cu furnizorul de balast pe care l-a acceptat și dirigintele de șantier, ca pe teritoriul balastierei (pentru că nu era loc la organizarea de șantier la DJ 108) să facă mai multe depozite cu balastul care va fi livrat la DJ 108, astfel încât pe viitor să putem verifica oricând și să facem analize cu regularitate, înainte ca balastul să ajungă pe șantier.

Pe parcurs am mai făcut și măsurători de capacitate portantă pentru fiecare strat, ca să putem evalua comportamentul drumului sub sarcină și să identificăm eventualele deficiențe structurale. La majoritatea dintre acestea m-am dus și eu personal și am stat acolo să văd rezultatele. Știu că lucrările care decurg produc neplăceri tuturor celor care circulă pe acolo și ne cerem scuze pentru acestea. Îmi doresc foarte mult să avansăm cât mai repede, dar nu și dacă acest lucru s-ar face în dauna calității lucrărilor. Cel mai bine uitați-vă pe a doua fotografie și o să vedeți că la drumul existent, realizat cred că în 2007, sub un singur strat de asfalt era un strat subțire de piatră, iar mai jos pământ și atât. Se poate și așa. Sau, mai bine zis, atât s-a putut atunci.

Eu nu vreau așa ceva și așa cum am mai spus, nu o să întorc capul dacă văd o problemă, ci o să fac toate demersurile necesare care depind de mine să o rezolv.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.