Consiliul Județean Brașov deschide drumul spre #DIGITALIZARE

Consiliul Județean Brașov este deschizător de drumuri la nivel național nu doar în implementarea digitalizării, ci și în asigurarea cadrului legislativ corespunzător îndeplinirii acestui deziderat considerat prioritar atât de Uniunea Europeană, cât și de Guvernul României.

În urma unei solicitări privind necesitatea armonizării legislația națională cu cea europeană în domeniul semnăturii electronice, pe care conducerea administrației județene a înaintat-o mai întâi la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Autoritatea pentru Digitalizarea României, iar ulterior la Cabinetul Prim-Ministrului României, Ministerul Finanțelor și Secretariatul General al Guvernului, legislația în domeniu a fost modificată.

Astfel, prin intermediul unei adrese transmise pe 21, respectiv pe 29 aprilie 2021, CJ Brașov a informat autoritățile guvernamentale că prevederile Ordinului Ministrului Finanțelor Publice nr. 1832/2020 pentru semnarea şi transmiterea unor documente prevăzute în Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1792/2002, prevăd posibilitatea semnării electronice calificate doar pe perioada stării de urgență și pe o perioadă de 30 zile după încetarea acesteia. Totodată, Ordinul nr. 1792/2002 include prevederi nearmonizate cu legislația națională și europeană, în sensul în care angajamentele bugetare se avizează prin semnare și trebuie ștampilate și datate.

Citeste și:  Polițiștii brașoveni, în campanie de informare pentru siguranța rutieră și utilizarea responsabilă a materialelor pirotehnice în perioada sărbătorilor

Acest aspect este reglementat corect de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 923/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, prin care «în situația înscrisurilor sub formă electronică, viza de control financiar preventiv se exercită prin semnătura electronică extinsă a persoanei desemnate în acest sens». Totuși, expresia semnătură electronică extinsă nu este actualizată, tipurile de semnătură electronică definite de Regulamentul UE nr. 910/2014 eIDAS fiind simplă, avansată și calificată”, se menționează în documentul transmis de conducere CJ Brașov.

Administrația județeană a propus armonizarea prevederilor ordinelor ministrului finanțelor nr. 1792/2002 și 923/2014, pentru a elimina interpretările privind utilizarea documentelor electronice semnate cu semnătură electronică calificată, în special cele referitoare la viza de Control Financiar Preventiv Propriu.

Citeste și:  170 kg de articole pirotehnice, confiscate de către polițiștii brașoveni

De asemenea, a fost solicitată instituirea alternativei de a semna documentele privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice cu ajutorul semnăturii electronice calificate pe perioadă nedeterninată, dacă aceste documente au aplicat sigiliul electronic calificat.

În răspunsul Ministerului Finanțelor, înregistrat la Consiliul Județean pe 31 mai 2021, se precizează că ministrul a emis Ordinul nr. 555/07.05.2021 prin care au fost operate modificări legislative în sensul celor solicitate de conducerea județului.

Începând cu luna februarie 2021, la nivelul Consiliului Județean Brașov am implementat un sistem digital de emitere și gestiune a documentelor în format electronic, folosind semnătura electronică calificată și sigiliul electronic calificat, dar acest sistem nu a putut fi operaționalizat complet, din cauza unor interpretări contradictorii ale prevederilor legale. În urma demersurilor echipei CJ Brașov, a fost actualizată legislația fiscală, astfel încât procesul de digitalizare să poată fi finalizat. Suntem încântați de faptul că modificările au fost adoptate într-un timp record și sperăm că în următorii ani sistemul va avea un grad cât mai mare de acceptare în rândul beneficiarilor serviciilor publice oferite de consiliul județean – atât persoane fizice, cât și juridice. Astfel, cu ajutorul digitalizării se va elimina necesitatea deplasărilor pentru depunerea la ghișeu a oricărei solicitări, iar răspunsurile la aceste solicitări se vor primi în formă electronică într-un cont în care înrolarea se face gratuit și care poate fi accesat de pe orice dispozitiv cu conexiune la internet. Pe lângă investițiile importante în infrastructură – aeroport, drumuri, spitale, ne apropiem de standardele europene și în privința interacțiunii administrative. Avem deja semnale că modelul CJ Brașov este în atenția colegilor de la Covasna, Timiș și Brăila și sperăm ca acest model să fie extins în primă fază la nivelul a cât mai multor primării din județ și ulterior să constituie un exemplu de bună practică pentru implementarea la nivel național”, a spus președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea.

Citeste și:  Preşedintele Klaus Iohannis a invitat, duminică, preşedinţii partidelor şi formaţiunilor politice la consultări

Sursa foto, bankingnews.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.