Primăria Brașov a început deja pregătirile pentru accesarea unei finanțări, care să ajute brașovenii să renunțe la 1.000 de mașini uzate, în schimbul cărora vor primi fiecare câte 3.000 de lei, în urma dispoziției președintelui Administrației Fondului pentru Mediu, prin care s-a stabilit ca depunerea cererilor de finanțare în cadrul Programului privind casarea autovehiculelor uzate să înceapă cu data de 11.11.2022 și să se deruleze până în 30.12.2022.
Totodată, în ședința de Consiliu Local de săptămâna viitoare, se va afla în dezbatere proiectul de hotărâre pentru aprobarea procedurii de implementare a programului privind casarea autovehiculelor uzate în municipiul Brașov.
,,Este o veste bună că AFM-ul a stabilit termenul pentru deschiderea apelului de finanțare pentru acest program de casare. Programul vizează mașinile mai vechi de 15 ani și cu o normă de poluare Euro 3 sau inferioară, indiferent dacă sunt autoturisme, autoutilitare sau autospeciale ușoare, sub 3,5 tone, iar efectele se vor vedea imediat pe străzile fiecărui oraș, de pe care vor dispărea autovehiculele poluante. Interesul proprietarilor este foarte mare, pentru că vor primi o sumă de bani semnificativă, 3.000 de lei, fără a fi nevoiți să își cumpere altă mașină, așa cum este în cazul programului Rabla. În ultimele luni, foarte mulți brașoveni s-au arătat interesați de noul program. Noi ne-am propus să scăpăm Brașovul de cel puțin 1.000 de rable și dorim să accesăm finanțarea de la AFM, care acoperă 80% din contravaloarea pe care o primesc cetățenii pentru mașinile casate în cadrul acestui program, restul de 20% fiind contribuția din bugetul local”, a precizat primarul Allen Coliban.
Conform art. 3 din Dispoziția președintelui AFM nr. 681/2022, „perioada de depunere a cererilor de finanțare în aplicația informatică, împreună cu documentația aferentă, începe în 11.11.2022 ora 10:00 și se închide în 30.12.2022, ora 14:00 sau până la epuizarea bugetului alocat sesiunii de finanțare“.
După evaluarea dosarelor depuse și semnarea contractelor de finanțare, se va trece la etapa de preluare a solicitărilor de la cetățeni, prin intermediul Direcției Fiscale.
Conform proiectului de Hotărâre a Consiliului Local, pentru a beneficia de acest sprijin solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- să aibă domiciliul/reședința pe raza teritorială a UAT Brașov;
- să dețină în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin 5 ani, care se află în evidențele fiscale ale UAT Brașov;
- să nu aibă obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetul local;
- să nu fi obținut finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020-2024 și Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, pentru același autovehicul uzat cu care participă în Program;
- să nu fie condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.
În ceea ce privește autovehiculului uzat, este considerat eligibil autovehiculul care îndeplinește următoarele condiții:
- este înregistrat în evidențele fiscale ale UAT Brașov;
- la data participării în program are o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației;
- are norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară;
- conține componentele esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).
Important! Având în vedere că această procedură depinde de momentul evaluării solicitării depuse de primărie la AFM și de cel al semnării contractului de finanțare cu această instituție, termenul de la care pot fi preluate cererile nu poate fi estimat în acest moment.