Premiile Senatului UNITER și nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2023

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale.

Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 13 martie 2023, Senatul a decis următoarele premii:

Premiul de Excelență „Ion Caramitru”: FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU INTERFERENȚE, organizat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Premiul pentru întreaga activitate actrițăIDA JARCSEK-GAZA

Premiul pentru întreaga activitate actor: ALEXANDRU REPAN

Premiul pentru întreaga activitate regie: LÁSZLÓ BOCSÁRDI 

Premiul pentru întreaga activitate scenografieCARMENCITA BROJBOIU   

Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală „George Banu”: DORU MAREȘ 

PREMII SPECIALE 

Premiul special acordat Televiziunii Române pentru parteneriatul strategic de 30 de ani

Premiul special pentru contribuția remarcabilă la viața multiculturală a Timișoarei:

Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara, Teatrul German de Stat, Teatrul pentru Copii și Tineret „Merlin” Timișoara

Premiul special pentru creativitate și rezistență în teatrul independent: AUĂLEU TEATRU

NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2023

Pentru a XXXI-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din Doru Mareș (critic de teatru), Maria Miu (scenograf), Victor Scoradeț (critic de teatru), Iris Spiridon (regizor) și Carmen Stanciu (teatrolog).

Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022.

Nominalizările pentru anul teatral 2022 sunt următoarele:

Cel mai bun spectacol

  • „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley și Stendhal, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași
  • „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donnellan, scenografia Nick Ormerod, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, Regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul de Stat Constanța
Citeste și:  „Recitalul de la ora 5”, miercuri, la Muzeul Casa Mureșenilor

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

  • Declan Donnellan pentru regia spectacolului „Oedip Rege” de Sofocle, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
  • Silviu Purcărete pentru regia spectacolului „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley și Stendhal, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
  • Andri Zholdak pentru regia spectacolului „Femeia mării” de Henrik Ibsen, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cea mai bună scenografie

  • Dragoș Buhagiar pentru scenografia spectacolului „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley și Stendhal, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
  • Oana Micu pentru scenografia spectacolului „Blasted” de Sarah Kane, regia Bobi Pricop, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe
  • Danilo Zholdak pentru decorul spectacolului „Femeia mării” de Henrik Ibsen, regia Andri Zholdak, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cel mai bun actor în rol principal

  • Claudiu Bleonț pentru rolul Harpagon din spectacolul „Avarul” de Molière, regia, versiunea scenică, lighting design, ilustrația muzicală Felix Alexa, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • Claudiu Mihail pentru rolul titular din spectacolul „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donnellan, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
  • Victor Rebengiuc pentru rolul titular din spectacolul „Tatăl” de Florian Zeller, regia Cristi Juncu, Teatrul Bulandra București 

Cea mai bună actriţă în rol principal

  • Ada Lupu pentru rolul Beatrice Cenci din spectacolul „Antonin Artaud. Familia Cenci”, după Shelley și Stendhal, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
  • Éva Imre pentru rolul Barbarul B din spectacolul „Tinerii Barbari”, inspirat din viața lui Béla Bartók și cea a lui Zoltán Kodály, pe baza unui text de Miklós Vecsei H. și a improvizațiilor ale echipei de creație, regia Attila Vidnyánszky Jr., Teatrul Maghiar de Stat Cluj și Teatrul Cetate din Gyula, Ungaria
  • Costinela Ungureanu pentru rolul Ellida Wangel din spectacolul „Femeia mării” de Henrik Ibsen, regia Andri Zholdak, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Citeste și:  Declarație comună privind Ziua internațională pentru eliminarea violenței împotriva femeilor

Cel mai bun actor în rol secundar

  • Dan Pughineanu pentru rolul Marlene, amfitrion din spectacolul „Opera de trei parale”, regia, coregrafia, costumele Răzvan Mazilu, Teatrul Excelsior București
  • Theodor Șoptelea pentru rolurile din spectacolul „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanța
  • Vlad Udrescu pentru rolul Creon din spectacolul „Oedip Rege” de Sofocle, regia Declan Donnellan, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

Cea mai bună actriţă în rol secundar

  • Raluca Aprodu pentru rolul Dora Dulebov din spectacolul „Cei drepți” de Albert Camus, regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București
  • Cendana Trifan pentru rolul Fiica din spectacolul „Mamă” de Marta Barceló, regia Mariana Cămărășan, Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu
  • Nina Udrescu pentru rolurile din spectacolul „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanța

Critică teatrală

  • Alina Epîngeac
  • Claudiu Groza
  • Irina Zlotea

 Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

  • „Carnavalul”, scenariul radiofonic de Alexa Visarion, după opera lui I.L. Caragiale, un spectacol de Alexa Visarion, Societatea Română de Radiodifuziune
  • „Spărgătorul de nuci şi regele şoarecilor” de Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, dramatizarea radiofonică şi regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune
  • „Văzduh” de George Gordon Byron, John M. Hull, Liviu Oros, conceptul și regia Victor Olăhuț, Cultură’n Șură
Citeste și:  Sute de tineri au protestat în Piața Universității împotriva lui Călin Georgescu

 Debut

  • Irina Artenii pentru rolul din spectacolul „Rafina”, Asociația O2G, Bucureşti
  • Măriuca-Serena Bosnea pentru rolul Caterina Sergheievna Odințov, sora Anei din spectacolul „Părinți și copii” de Brian Friel, dramatizare după romanul lui Turgheniev, regia Vlad Massaci, Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București
  • Theodor Cristian Niculae pentru scenografia spectacolului „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija, regia, scenariul, universul sonor Radu Afrim, Teatrul de Stat Constanța

Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută*

  • „Ierbar”, scenariul și regia Radu Afrim, după texte de Simona Popescu, Teatrul Naţional Târgu Mureș, Compania – „Liviu Rebreanu”
  • „Medeea: Furie”, textul și regia Radu Popescu, Teatrul Apropo București
  • „Vrabia”, textul și regia Leta Popescu, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați

*În contextul apariției a tot mai multe concursuri de dramaturgie la nivel național, după 30 de ani de existență a programului „Cea mai bună piesă românească a anului”, Senatul UNITER – Consiliul director al uniunii noastre a decis reformularea lui prin introducerea unui nou premiu în palmaresul premiilor cu nominalizări al Galei Premiilor UNITER, și anume Premiul pentru „Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută”, în speranța că astfel vom valoriza mai bine noua dramaturgie românească și vom susține punerea în scenă a textelor noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.