Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC) solicită ministrului educaţiei naţionale, Cristina-Monica Anisie, să recunoască pretenţiile ridicate în procesul pentru suspendarea prevederii ce trimite elevii care nu au reuşit să obţină media de admitere peste 5,00 în şcolile profesionale, în cadrul Curţii de Apel Constanţa.
În data de 5 septembrie a.c. a intrat în vigoare OMEN nr. 4948 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020-2021, care, la art. 2, alin. (10), instituia condiţionarea dreptului elevilor de a urma un liceu vocaţional, tehnologic sau teoretic de obţinerea mediei 5,00 la admiterea în clasa a IX-a. Această prevedere a fost criticată încă de la început de Asociaţia Elevilor din Constanţa, ea reprezentând un afront la dreptul elevilor la educaţie.
Ulterior, în data de 30 septembrie, AEC a chemat Ministerul Educaţiei Naţionale în judecată la Curtea de Apel Constanţa pentru suspendarea acestei prevederi limitative, aceasta formând obiectul dosarului cu nr. 501/36/2019, fiind stabilit un termen pentru data de 14 noiembrie. Şi Avocatul Poporului s-a pronunţat în sprijinul Asociaţiei Elevilor din Constanţa, afirmând, de asemenea, că dreptul elevilor la educaţie este afectat de această măsură, motiv pentru care instituţia s-a autosesizat.
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Cristina-Monica Anisie, s-a pronunţat în repetate rânduri în sensul susţinerii demersului Asociaţiei Elevilor din Constanţa, criticând, de asemenea, această măsură, organizaţia judeţeană a PNL Sector 2 depunând chiar o sesizare către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării.
Pe cale de consecinţă, solicităm doamnei ministru să recunoască pretenţiile AEC din cadrul procesului, astfel încât prevederea aflată în momentul acesta în vigoare să fie suspendată de urgenţă, iar ea să nu afecteze elevii ce urmează să ia parte la procesul de admitere, permiţându-le să îşi aleagă de unii singuri traseul educaţional.
Au dreptul la educație, dar au și obligația de a învață. Dacă nu sunt în stare sa ia nota 5,la ce le folosește draptul la educație? Nota sub 5 denota ca nu au învățat nimic si au sfidat acest drept la educație, despre care vorbesc. Vorbesc despre drept la educație cei care zilnic batjocoresc educația și școală prin refuzul de a învața. Vor note mari, dar fără sa depună vreun efort. Nu au deprinderea de a învață și nici de a gândi, doar formulează pretenții. Nu sunt în stare sa înțeleagă un text sau sa vorbească coerent. Nu știu tabla inmultirii, dar vorbesc de drept la educație și discriminare. Prin tot ce fac sfidează educația. Evaluarea cunoștințelor nu înseamnă discriminare. Au dreptul pe care îl asigura nivelul lor de cunoștințe. Au învățat manipulări ieftine și vor tot felul de drepturi, în timp ce își ignora și sfidează cele mai elementare obligații. Și pana la clasa a 8-a au avut dreptul la educație. Ce au făcut cu el? De ce sunt 70%analfabeti funcționali? De ce nu știu ce înseamnă respectul, rușinea și comportamentul civilizat? Au arătat ca sunt refractar la învățătura,dar vor drept la educație. Pentru ce? Sa parazite e școală încă 4 ani, apoi sa parazite e societatea. De ce nu vor sa meargă sa învețe o meserie? Nu le place munca, nu sunt educați pentru munca. Dar vor drept la educație. Ce știu aceștia despre educație? Și prin munca se face educație. Și la școală profesionala se face educație. Și se învață și o meserie, ca să aibă din ce sa trăiască, nu sa stea pe spinarea altora. Sa trandaveasca la nesfârșit, cum au făcut în cei 8 ani de școală, după cum arata rezultatele derizorii. Dreptul la educație se refera la educația elementara. Pentru educația superioara, trebuie sa demonstreze ca o merita, ca are abilități intelectuale pentru asa ceva și ca și-a însușit cunoștințele necesare pentru a merge mai departe. Nota sub 5 arata contrariul.