Băncile Naționale de Dezvoltare, la un pas de înființare

Ministerul Finanțelor Publice a elaborat un proiect de act normativ care reglementeazã condițiile generale de înființare și funcționare a bãncilor naționale de dezvoltare, care sunt constituite și funcționeazã ca instituții de credit conform prevederilor Ordonanței de urgențã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului și ale Regulamentului UE nr. 575/2013, ale reglementãrilor emise de Banca Naționalã a României în aplicarea acestora, precum si ale altor acte normative aplicabile.  
 
Scopul creãrii bãncilor naționale de dezvoltare în România este abordarea directã a disfuncționalitãților pieței financiare și a decalajelor de finanțare, în baza unei analize independente ex-ante, în scopul  atenuãrii și reducerii lor prin desfãșurarea de activitãți de dezvoltare, în conformitate cu legislația Uniunii Europene aplicabilã și cu actul constitutiv al fiecãrei bãnci de dezvoltare. 
Bãncile de dezvoltare acordã finanțare în condiții de piațã și acționeazã  complementar cu instituțiile de credit în scopul remedierii deficitului de finanțare și disfuncționalitãților pieței financiare. 
Principalele aspecte reglementate prin proiectul de Ordonanțã sunt: 

Citeste și:  Marșul bicicliștilor revine pe străzile Brașovului!

a) Scopul – sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economicã și regionalã în România prin promovarea investițiilor și facilitarea accesului la finanțare pentru beneficiarii eligibili. 
b) Forma legalã – persoane juridice române constituite ca societãți pe acțiuni ale cãror condiții de organizare și funcționare se stabilesc prin actul constitutiv elaborat în conformitate cu prevederile Legii societãților nr. 31/1990, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare. Bãncile de dezvoltare sunt deținute în întregime, în mod direct pe toatã durata de funcționare, de cãtre statul român, prin Ministerul Finanțelor Publice. 
c) Capitalul social – se asigurã din bugetul de stat și/sau din veniturile rezultate din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului. Sumele pentru constituirea sau majorarea capitalului social, precum ºi condițiile de finanțare prin instrumentele menționate se aprobã prin hotãrâre de Guvern. 
d) Guvernanțã – sistemul de administrare se stabilește prin actul constitutiv al acestora. Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecãrei bãnci de dezvoltare se stabilește prin  hotãrâre a Guvernului. Membrii organelor de conducere ale bãncilor de dezvoltare își exercitã atribuțiile în mod independent, cu loialitate, diligențã și respectând obiectivele și strategia stabilitã de adunarea generalã a acționarilor a fiecãrei bãnci de dezvoltare. 
e)  Activitãți – bãncile de dezvoltare pot funcționa doar pe baza autorizației emise de Banca Naționalã a României în conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei instituții de credit și pot desfãșura activitãți în limita autorizației acordate. Prin hotãrâre a Guvernului se stabilesc condițiile de organizare și funcționare ale bãncilor de dezvoltare.   
f) Beneficiari eligibili – bãncile de dezvoltare oferã produse financiar-bancare unor categorii țintã de beneficiari eligibili, identificați prin analiza ex-ante privind disfuncționalitãțile pieței financiare și decalajele de finanțare, în cadrul proiectului finanțat de Comisia Europeanã, de înființare a bãncilor de dezvoltare. 
g) Surse de finanțare  necesare pentru derularea activitãților desfãșurate de bãncile de dezvoltare sunt: comisioane, dobânzile și tarife rezultate din prestarea activitãților specifice și suportate de cãtre beneficiarii eligibili ai bãncilor  de dezvoltare, fonduri contractate de pe piețele financiare internã si internaționale, fonduri  de la instituții financiare internaționale, fonduri încredințate pe bazã de mandat de autoritãți ale administrației publice, fonduri de la bugetul de stat, împrumuturi subordonate acordate de statul roman și alte surse de finanțare, stabilite prin hotãrâre a Guvernului, cu reglementarea modalitãților de utilizare.   

Citeste și:  Tradiții Pascale la Reduta: Expoziție de ouă încondeiate și icoane pe sticlă și atelier cu meșter popular, mâine, 24 aprilie

Proiectul de act normativ este publicat pe site-ul MFP la rubrica Transparențã decizionalã. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.