Campanie de prevenire a înșelăciunilor în mediul on-line

În ultima perioadă, atât situația creată de pandemie, cât și comoditatea sau lipsa de timp a cetățenilor au condus la creșterea exponențială a cumpărăturilor în mediul online și au redus cumpărăturile direct din magazin, fapt pentru care și raufăcătorii s-au mutat pe internet unde și-au diversificat modurile de operare.

Pentru prevenirea înșelăciunilor în mediul online, Inspectoratul de Poliție Județean Brașov, prin Biroul Analiza și Prevenirea Criminalității, continuă Campania de prevenire a fraudelor comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice ”Plăți on-line în siguranță!”, desfășurată în perioada  aprilie – mai în Județul Brașov.

 Printre  înșelăciunile cel mai des întâlnite  în mediul online, menționăm:

  • Cumpărarea online a diverselor produse

    Acest mod de operare presupune  achiziţionarea de pe diverse site-uri de profil de  bunuri care la livrare nu corespund descrierilor iniţiale sau chiar se constată la momentul verificării coletului că sunt înlocuite cu alte produse sau sunt foarte deteriorate ori nu corespund descrierii inițiale.

    Astfel, pentru livrarea produsului, se solicită depunerea sumei solicitate  într-un cont, după care bunul fie  nu mai este livrat şi presupusul vânzător nu mai poate fi contactat, fie este foarte deteriorat şi se refuză înlocuirea acestuia. Tras la răspundere, vânzătorul susține că este vina cumpărătorului că nu a verificat coletul la livrare, existând posibilitatea ca distrugerea bunului să fie din vina firmei de curierat.

  • Fraudele pe platformele de vânzări online

    Presupușii cumpărători de bunuri postate ca fiind ,,de vânzare” pe acest gen de platforme, contactează utilizatorul și încep o conversație. Apoi mută discuțiile pe alt canal de comunicare, de regulă  WhatsApp, unde susțin că sunt interesați de achiziție și apoi că au efectuat plata direct pe platforma de vânzări online. Dar, pentru încasarea sumei corespondente este necesară accesarea unui link (care pare a fi cel al platformei de vânzări) și introducerea datelor cardului (inclusiv CVV/CVC), pe care trebuie virată suma. Din nefericire, acel link duce către o pagină de phishing, prin care infractorii cibernetici încearcă să colecteze datele de card ale utilizatorului.

  • Achiziţionarea online de pachete turistice
Citeste și:  În data de 28 martie, Ciolacu a emis decizia finală privind închiderea magazinelor în weekend

     Se practică clonarea unor site-uri cu profil turistic, care propun pachete atractive, la preţuri promoţionale, cu plata online a unui avans procentual din pachetul turistic achiziţionat într-un anumit cont.

    După depunerea sumei de bani în contul indicat, operatorul economic nu mai poate fi contactat, contractele nu se mai perfectează, iar recuperarea sumelor de bani depuse cu titlu de avans devine imposibilă.

  • Fraude cu investiții și cumpărături online – Investment and online shopping scams

    Autorii oferă oportunitați ,,speciale” de investiții cu profituri rapide  sau  prezintă ,,oferte-bombă” de ,,chilipiruri” în mediul online.

  • Furtul de date personale – Personal data theft

    Autorii colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Datele pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru accesarea conturile bancare, contractarea unor împrumuturi ori derularea de afaceri ilegale în numele tău.

  •  Phishing/Smishing/Vishing

    Autorii te apelează telefonic, îți trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care te induc în eroare, pentru divulgarea datelor personale, financiare ori de securitate.

  • Website-uri bancare contrafăcute – Spoofed bank website fraud
Citeste și:  Românii din Spania trimit bani, transferă expertiză și atitudine sănătoasă și nu-și pierd încrederea în țara natală

    Autorii folosesc mesaje de tip ”phishing” cu link-uri către site-uri bancare false.  Odată ce ai accesat link-ul, prin metode diverse se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.

  • Frauda ”mesaj de la șef”, vizează angajații autorizați să efectueze plăți, care, prin inducere în eroare, sunt determinați să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer.

Pentru a preîntâmpina astfel de situații, Poliția Brașov recomandă:

  • Folosiți site-uri românești, pe cât posibil, pentru a putea fi mai ușor de  detectat eventualele probleme;
  • Verificați recenziile site-urilor/produselor înainte de a cumpăra;
  • Nu acceptați să mutați discuțiile cu vânzătorul, de pe site-ul de vânzări, pe un alt canal de comunicare (gen WhatsApp).
  • Nu trimiteți bani persoanelor necunoscute. Folosiți dacă este posibil, un serviciu cu plata ramburs.
  • Dacă nu este posibilă plata ramburs, plătiți folosind servicii de plăți sigure, doar când  aveți conexiune sigură de internet – evitând folosirea hot-spot-urilor publice de wi-fi;
  • Nu trimiteți numărul cardului, PIN-ul sau orice altă informație despre card, prin e-mail, sau alte rețele de comunicare.
  • Verificați dacă site-ul asigură tranzacții securizate – de tip full authentification (ex.verified by Visa/MasterCardSecure Cod).
  • Dacă în timpul navigării vi s-a deschis o fereastră pop-up și sunteți informați că ați câștigat un premiu fabulos, mai gândiți-vă.
  • Verificaţi politica de returnare a produsului de la diverşi operatori economici şi condiţiile exacte în care este posibil acest lucru pentru eventualitatea în care nu sunteţi mulţumit (perioada de returnare să fie în general de 30 de zile iar procedura să nu impună condiţii restrictive, să existe comunicare şi disponibilitate în acest sens);
  • Evitaţi persoanele fizice sau operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, numere de telefon, CUI) şi se rezumă la o simplă adresă de mail, întrucât localizarea ulterioară şi recuperarea pagubei este dificilă.
  • Ați decis să nu cumpărați nimic? Nu furnizați și nu salvați datele cardului pe internet.
  • Atenție la ”oferte-bombă” sau ”chilipiruri” în mediul online. Respectați cu strictețe procedurile de securitate în cazul plăților și achizițiilor. Niciun pas procedural nu trebuie sărit.
  • Verificați cu atenție adresele de e-mail când primiți solicitări de informații sensibile ori transferuri de bani.
  • Niciodată nu deschideți link-uri sau atașamente dubioase primite prin e-mail. Fiți foarte atenți când verificați mail-ul personal pe calculatorul de serviciu.
  • Dacă primiți un e-mail suspect, informați imediat departamentul IT.
Citeste și:  Peste 100 de milioane de lei pentru reabilitarea spitalului din Rupea

NU UITAȚI!

Salvați toate documentele legate de achizițiile online. Acestea ar putea fi necesare pentru a stabili termenii și condițiile vânzării, ori pentru a dovedi că ați făcut plata bunurilor.

  Sesizați Poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.