Doar jumătate dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a acum patru ani au reuşit să ia în 2022 Bacalaureatul

Doar unul din doi adolescenţi dintre cei care au absolvit clasa a VIII-a în anul şcolar 2017-2018 a ajuns să ia Bacalaureatul anul acesta, potrivit datelor oficiale analizate de World Vision România. Totodată, aproximativ doi din trei adolescenţi de la sate dintre cei care au susţinut examenul în 2022 au reuşit să-l treacă. În schimb, 83% dintre elevii de la sate din programul organizaţiei „Vreau în clasa a 9-a” au promovat Bacalaureatul.

Peste 170 de mii au absolvit clasa a VIII-a în anul şcolar 2017-2018. Dintre aceştia, 84.880 au ajuns anul acesta să promoveze Bacalaureatul. Asta înseamnă că mai puţin de unul din doi adolescenţi a reuşit în prezent să ajungă la examen şi să-l ia.

„Când ne uităm la rezultatele unei generaţii de copii este important să vedem care a fost parcursul lor de-a lungul unui ciclu de învăţământ sau de când au început şcoala. Dincolo de copiii care s-au mutat din ţară şi cei care sunt înscrişi în şcolile profesionale, deci nu sunt obligaţi să dea Bacalaureatul, aceste cifre ne arată că zeci de mii de adolescenţi abandonează liceul. Riscul cel mai mare este în rândul celor din familiile vulnerabile de la sate, care cu greu îşi permit costurile pentru transportul către liceu, cămin sau cantina la oraş, rechizite şcolare sau haine”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Pe de altă parte, în continuare se menţine un decalaj semnificativ între rezultatele elevilor cu domiciliul în mediul rural faţă de cei care locuiesc în mediul urban. Diferenţa dintre rural şi urban s-a redus anul acesta cu doar 1.6% faţă de anul trecut.

Citeste și:  15 august: Adormirea Maicii Domnului sau Sfânta Maria Mare, una dintre cele mai mari sărbători ale creștinătății

* Rată de promovare promoţia curentă: 69,2% – mediul rural, 82.7% – mediul urban;
* Rată de promovare promoţia curentă plus promoţia anterioară: 64,61% – mediul rural, 77,70% – mediul urban

O diferenţă şi mai mare se află între adolescenţii care învaţă în licee de la sat versus elevii care învaţă în licee de la oraş. Mai puţin de unul din doi elevi dintre cei care au făcut liceul în mediul rural au luat Bacalaureatul. În schimb, la elevii care învaţă în licee din mediul urban promovabilitatea a fost de peste 74%.

Cauzele abandonului şcolar şi ale rezultatelor scăzute din mediul rural, potrivit ultimului raport „Bunăstarea Copilului în mediul rural” şi alte cercetări realizate de World Vision România, arată că ţin atât de situaţia financiară a familiilor, cât şi de calitatea educaţiei de la sate:

* pentru 38% dintre familii, banii abia le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung deloc;

Citeste și:  Cod galben de instabilitate atmosferică accentuată și în județul Brașov

* 2 din 10 părinţi nu-şi susţin copiii să continue studiile la liceu după clasa a VIII-a;

* 24% dintre adolescenţi nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorinţa de a lucra pentru „a fi pe banii lor”;

* mai mult de unu din trei adolescenţi lipseşte de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie;

* adolescenţii au puţine repere în comunităţile lor: doar 4 din 10 adulţi din mediul rural au luat Bacalaureatul;

* 16% dintre adolescenţi consideră că sunt defavorizaţi de către profesorii de la clasă;

* profesorii nu sunt suficient de pregătiţi: 52% vor mai mult acces la cursuri de perfecţionare;

* Doar 41% dintre adolescenţi declară că întotdeauna găsesc plăcere în studiu.

Cum pot fi sprijiniţi adolescenţii de la sate să continue studiile

World Vision România susţine elevii de la sate să continue studiile la liceu prin programul Vreau în clasa a 9-a cu burse lunare pentru acoperirea cheltuielilor de maximă necesitate (transport, cazare la cămin, rechizite, îmbrăcăminte etc.), programe de mentorat, activităţi de educaţie non-formală, consiliere în carieră, stagii de practică precum şi meditaţii la disciplinele de Bacalaureat.

Puteţi susţine educaţia adolescenţilor de la sate aici.

În prezent, organizaţia susţine peste 900 de adolescenţi din mediul rural în programul Vreau în clasa a 9-a. Rata de reuşită a liceenilor din program care au dat Bacalaureatul anul acesta este de peste 83%.

Citeste și:  Iohannis: România, simbol al unităţii, solidarităţii şi coeziunii care caracterizează NATO

Unul dintre ei este şi Cristiana, dintr-un sat de lângă oraşul Craiova, care a reuşit să obţină nota 10 la proba de Istorie, respectiv la cea de Logică, şi media 9,72. „Sunt foarte fericită că am reuşit să iau note mari. Nota de la Istorie mă interesa cel mai mult pentru că am făcut o mare pasiune pentru această disciplină. În continuare, plănuiesc să dau admiterea la Facultatea de Istorie sau de Litere”, a afirmat fata de 18 ani.

În ultimii 14 ani, programul Vreau în clasa a 9-a al fundaţiei World Vision România a ajutat peste 3800 de elevi din mediul rural să termine liceul şi să-şi descopere pasiunile.

„Noi preluăm copiii din primii ani de liceu, iar de anul acesta chiar din clasa a VIII-a, şi îi sprijinim pe tot parcursul ciclului liceal. Fiecare generaţie pe care am crescut-o prin acest program a reuşit să-şi împingă limitele cu care venea din familie, din şcoală sau din comunitate. Dacă adolescenţii noştri au reuşit în pofida faptului că vin din medii modeste sau chiar vulnerabile, înseamnă că fiecare tânăr poate reuşi cu condiţia să primească sprjinul necesar”, a mai declarat directorul executiv World Vision România.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.