EXCLUSIV Tunul dat de Primăria Brașov în afacerea Menarini: Autobuzele cumpărate pentru RATBV, resoftate în secret

Dezastru în parcul auto al RATBV SA: 20% din autobuzele nou-achiziționate, celebrele Menarini nu au ieșit astăzi pe traseu. Pentru că temperaturile au scăzut sub valori de minus 10 grade Celsius, autobuzele noi, achiziționate anul acesta de Primăria Brașov nu au pornit. Din cele 105 autobuze câte au fost achiziționate în 2019, 22 de autobuze zac înghețate în garajul RATBV. Celelalte au ieșit pe traseu spre disperarea șoferilor de autobuz și a călătorilor care trebuie să îndure temperaturile inumane din mijloacele de transport în comun.
Motivele acestui dezastru stă în modul în care a fost organizată licitația și achiziția acestor autobuze. Experții explică faptul că Menarini nu avea ce să caute cu aceste autobuze la licitație. De ce au fost totuși alese aceste autobuze păguboase?

Domnule Cătălin Predoiu, domnule Marcel Vela, iată o licitație dubioasă marca ‘Primăria Brașov’

Surse din anturajul „comisiei de negociere” ne-au dezvăluit faptul că „autobuzele Menarini au fost cele mai ofertante de pe piață, pentru Primăria Brașov și pentru RATBV Brașov. Autobuzele erau foarte ieftine, iar comisionul adăugat era maxim. Și totuși, autobuzele Menarini aveau un inconvenient: nu aveau puterea necesară pentru a efectua transport în municipiul Brașov. Capacitatea Cilindrică a autobuzelor Menarini este de doar 8.000 de centimetri cubi, față de un minim de 12.000 de centimetri cubi cât este necesar să aibă motorul care echipează autobuzele care pot efectua transport de persoane la Brașov. Dar cum prețul era atât de ofertant, suportând o marjă mare a comisionului adăugat, iar reprezentanții Menarini erau tocmai oamenii potriviți pentru asemenea înțelegeri s-a căutat o soluție tehnică pentru ca firma turcească să poată participa și câștiga licitația organizată de Primăria Brașov. Soluția a fost să se umble în softul motoarelor prin adăugarea unor cipuri care să mărească puterea motorului, și să-l aducă la minimul acceptat pentru Brașov. Adică autobuzele au fost dotate cu CIP-uri care să aducă un plus de putere autobuzelor, în ciuda cilindriei insuficiente. Acesta este motivul pentru care trei autobuze au cedat chiar din prima săptămână. Restul vor avea o durată de viață, în cel mai bun caz, până la ieșirea din garanție: adică trei ani. Motoarele acestea, funcționează sub parametri. Tocmai din această cauză temperatura apei nu trece de 70 de grade Celsius când optimul pentru un motor diesel este de 90 de grade Celsius. Așa că iată și răspunsul la întrebarea ‘De ce nu este căldură în autobuzele Menarini ale RATBV Brașov?’ „.
Experții spun că aceste autobuze cărora li s-a adăugat CIP de putere au un consum extrem de ridicat de carburant, iar uzurile motorului sunt foarte mari, de unde și durata mică de viață.

Citeste și:  Târg de carte second-hand pentru copii și părinți, sâmbătă, la Centrul Cultural Apollonia din Brașov

BERD-ul tras pe sfoară pentru a acorda creditul pentru cumpărarea autobuzelor Menarini

Acest truc folosit pentru includerea firmei Menarini în licitația pentru livrarea celor 105 autobuze pentru RATBV Brașov a adus grave prejudicii altor firme cu greutate, cum ar fi Mercedes sau Man. Aceste firme nu au putut coborî prețul autobuzelor lor, dotate cu motoare de peste 12.000 de centimetri cubi, din cauza costurilor de fabricație, ridicate, pentru puterea echipată. Noile date, aruncă mari semne de întrebare cu privire la corectitudinea organizării licitației. Asta pentru că Menarini a fost clar favorizată în această licitație. Menarimi s-a înscris cu motoare ieftine de putere mică, a căror putere a fost suplimentată prin CIP-uri și clar un preț per unitate imposibil de egalat, în vreme ce contracandidații au venit cu motoare de putere echipate din fabricație și a căror valoare este evident mult mai mare.
Un aspect despre care BERD-ul, care a acordat împrumutul, habar nu are. La fel cum BERD-ul nu știe, că durata de viață a autobuzelor Menarini, este de 2-3 ani, în condițiile în care Brașovul va plăti acest credit în 10 ani.

Citeste și:  Dino Parc Râșnov și Tedi îi invită pe copii la Festivalul Veseliei

Șoferii autobuzelor conduc cu pături pe picioare

Deficiențele acestor autobuze sunt însă constatate chiar de călătorii care nu cunosc nimic despre datele tehnice ale autobuzelor. Sute de călători s-au plâns de frigul din autobuze, iar șoferii au fost la sfârșitul anului trecut la un pas să refuze să se mai urce în mijloacele de transport în comun. „Este inuman ce se întâmplă. Autobuzele astea sunt boală curată și pentru noi șoferii și pentru călători. Poate or fi bune acolo în Turcia, dar aici în Brașov nu au ce căuta. Oamenii săracii nu știu ce se întâmplă și dau vina pe noi. Zilele trecute un cetățean și-a pierdut cumpătul și a venit în față spre cabină să mă bată. Când a ajuns și m-a văzut cât de înfofolit și înghețat eram a tăcut câteva clipe și și-a cerut scuze. Umblăm îmbrăcați gros și cu pături pe picioare și tot ne este frig. Chiar și așa săptamânal 3-4 șoferi sunt răciți cobză. Ne rugăm să vină primăvara. Poate se schimbă ceva. Până acum ne-a ferit Dumnezeu de geruri, dar acum venim cu groază la serviciu și ne rugăm să treacă cât mai repede timpul„, ne-a mărturisit un șofer de autobuz.

Citeste și:  Atelierele Creatorilor, în Săptămâna verde, la Centrul Cultural Reduta din Brașov

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.