Gara Mare din Brașov: Înainte și după. Ce s-a schimbat și ce a rămas la fel?

În ziua de 30 martie 1873 a fost inaugurată prima gară din Brașov odată cu linia de cale ferată Sighișoara – Brașov, finalizându-se astfel linia Budapesta – Oradea – Cluj – Teiuș – Sighișoara – Brașov. Gara era o clădire austeră, cu parter pentru birouri și etaj pentru locuințele de serviciu ale angajaților, situată paralel cu drumul Hărmanului (actuala stradă a Hărmanului), vis-a-vis de fosta Rafinărie. În anul 1906 gara a fost extinsă lateral cu două aripi simetrice.

În timpul primului război mondial, gara a suferit numeroase avarii, a fost apoi refăcută, dar în timpul celui de-al doilea război mondial a fost din nou afectată. Pe 16 aprilie 1944 a fost incendiată și distrusă de bombardamentele americane. Refăcută din nou, a fost înlocuită în anul 1962 cu o nouă construcție pe un amplasament aflat la 1,5 km nord de gara veche, în zona uzinei Tractorul.

Citeste și:  Biroul Electoral de Circumscripție Județeană nr 8 Brașov a repartizat mandatele de parlamentar în prima etapă, cea de la nivel județean

Gara actuală a fost construită între 1960 și 1961 (și inaugurată în anul 1962), înlocuind vechea gară din Brașov, după un proiect al arhitecților Florin Ionescu și Teonicu Săvulescu.

Gara Mare din Brașov, o clădire cu o istorie bogată și o arhitectură impresionantă, a suferit numeroase transformări de-a lungul timpului.

În prezent, Gara Mare din Brașov este una dintre cele mai tranzitate gări din România, fiind la intersecția principalelor magistrale de cale ferată. Clădirea este impunătoare, cu o arhitectură ce îmbină mai multe elemente deosebite.

Foto. Iulie 1963. Gara din Brașov. Interior

Faţada Gării a fost modificată şi poartă culorile drapelului naţional. Călătorii care ajung în Gara Braşov pot vedea într-o pictură murală imensă câteva dintre atracţiile turitice ale oraşului. Un perete de la etajul superior a fost pictat, iar călătorii pot admira Castelul Bran, Piaţa Sfatului, Poarta Schei, dar şi alte clădiri reprezentantive din centrul vechi al Brașovului.

Citeste și:  "Pasajul pietonal de la Micșunica va fi construit de CFR. Deja a fost avizat SF-ul, iar anul viitor vor fi scoase la licitație, la pachet, proiectarea și execuția"

Această schimbare a făcut parte dintr-un proces de modernizare ce a cuprins mai multe lucrări de reabilitare, cu ocazia Centenarului Marii Uniri.

Interiorul gării este modernizat, oferind călătorilor multe facilități: sălă de așteptare, automate de bilete, magazine, cafenele, dar și numeroase afișaje electronice cu informații despre trenuri.

Gara Mare este ușor accesibilă atât cu transportul în comun, cât și cu mașina personală. Există numeroase linii de autobuz care opresc în apropierea gării.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.