Iohannis, nemulțumit de orele elevilor. Legea Educației, retrimisă în Parlament

Klaus Iohannis cere Parlamentului reexaminarea legii care completează Legea educaţiei şi care prevede noi dispoziţii referitoare la organizarea orelor de activităţi psihomotrice şi, respectiv, a celor de educaţie fizică pentru elevii din învăţământul antepreşcolar şi primar. Legea prevede că, în situaţia în care aceste ore nu pot fi predate de cadre didactice de specialitate, ele să fie predate de profesorii pentru învăţământul primar, iar în cererea preşedintelui se arată că este necesară stabilirea expresă a situaţiilor menţionate. Practic, implementarea acestor prevederi ar putea duce la reducerea numărului de posturi didactice la disciplina educaţie fizică, predate de profesori de specialitate, arată sursa citată.

Vă prezentăm textul integral al cererii:

Bucureşti, 25 octombrie 2019

Citeste și:  Peste 1.700 situații de urgență, gestionate de pompierii militari în ultimele 24 de ore

Domnului ION-MARCEL CIOLACU,
Preşedintele Camerei Deputaţilor

În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituţia României, republicată, formulez următoarea CERERE DE REEXAMINARE asupra Legii pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011

Legea pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 are ca obiect introducerea unor noi dispoziţii referitoare la organizarea orelor de activităţi psihomotrice şi, respectiv, a celor de educaţie fizică pentru elevii din sistemul românesc de învăţământ de nivel antepreşcolar şi primar. Astfel, prin noua reglementare se precizează că elevii din unităţile de educaţie timpurie antepreşcolară vor beneficia de două ore de astfel de activităţi pe săptămână. În ceea ce priveşte învăţământul primar, legea prevede ca, în situaţia în care orele de educaţie fizică nu pot fi predate de cadre didactice de specialitate, acestea să fie predate de către profesorii pentru învăţământul primar.

Citeste și:  Conducerea MAI și organizațiile sindicale ale polițiștilor vor avea o nouă discuție pe tema drepturilor salariale

Deşi propunerile sunt menite a sprijini participarea elevilor la activităţi fizice periodice, considerăm că sintagma „nu pot fi predate de cadre didactice de specialitate” este lacunară, întrucât nu se precizează care sunt cauzele pentru care aceste ore de educaţie fizică nu pot fi predate de către cadrele didactice de specialitate. De aceea, apare ca necesară stabilirea expresă a situaţiilor care pot determina imposibilitatea predării orelor de educaţie fizică de către personalul didactic de specialitate, aceasta cu atât mai mult cu cât legea poate avea implicaţii asupra calităţii orelor de educaţie fizică, prin prisma experienţei cadrului didactic, cât şi asupra numărului de posturi, a încadrării şi titularizării profesorilor de educaţie fizică.

Citeste și:  Vizele pentru USA vor fi înlocuite de o autorizaţie de călătorie

Practic, implementarea acestor prevederi ar putea conduce la reducerea numărului de posturi didactice la disciplina educaţie fizică, predate de profesori de specialitate. De asemenea, considerăm că, anterior implementării unor asemenea măsuri, se impune şi realizarea unei evaluări de impact asupra aplicării prevederilor legii, atât în ceea ce priveşte corpul profesoral, cât şi referitor la asigurarea calităţii actului educaţional şi siguranţei elevilor la nivelul învăţământului primar.

Faţă de argumentele expuse mai sus şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011.

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS

One thought on “Iohannis, nemulțumit de orele elevilor. Legea Educației, retrimisă în Parlament”

  1. Daca “alesii” nostri, inclusiv presedintele Romaniei, doresc să avem o naţiune sănătoasă vor tine cont de faptul ca fiecare elev din invatamantul preuniversitar din această ţară membră a Uniunii Europene, are dreptul la CEL PUŢIN DOUA ORE DE EDUCAŢIE FIZICĂ PE SĂPTĂMÂNĂ, predate de profesori de specialitate si incluse în trunchiul comun din planul cadru de învăţământ !
    Argumentele aduse în favoarea celor mai sus mentionate sunt multe şi puternice, imbatabile si de necontestat, DACA EȘTI UN OM DE BUNᾸ CREDINȚᾸ! Pretutindeni în ţările civilizate, al caror model avem pretentia sa-l urmam, se acorda o mare atentie educatiei fizice in scoala, aceasta disciplina fiind inclusa in planul de invatamant cu 2 si chiar 4 ore obligatorii pe saptamana, predate de profesori de specialitate.
    Educaţia fizică reprezintă o componentă a educaţiei, care urmăreşte optimizarea potenţialului biomotric şi psihic al individului, în vederea creşterii calităţii vieţii. Educaţia fizică şi sportul dezvoltă o arie complexă de interese, trebuinţe, motivaţii. Educă ambiţia, curajul, emulaţia, atenţia distributivă, hotărârea, fermitatea, perseverenţa, calmul, modestia, onestitatea, multiple trăsături de voinţă şi caracter. Calităţile intelectuale, calităţile fizice şi calităţile morale se conturează cu maximum de durabilitate şi eficienţă în activităţile corporale.
    Educaţia fizică şi sportul îşi aduc o contribuţie esenţială la coeziunea economică şi socială, precum şi la formarea unei societăţi mai bine integrate, ele promovând sentimentul apartenenţei la un spaţiu socio-cultural comun. Aceste roluri sunt şi mai relevante pentru categoriile de persoane defavorizate, grupurile insuficient de bine reprezentate, persoanele cu nevoi speciale, imigranţi etc.
    Mediul socializant al educaţiei fizice şi sportului oferă modele de comportare transferabile în viaţa cotidiană. Coeziunea socială, toleranţa reciprocă, integrarea etnică şi culturală sunt, în mare măsură, efecte ale practicării exerciţiilor fizice, sub diverse forme. Prin educaţie fizică şi sport sunt combătute atitudinile rasiste, xenofobe şi de excluziune a celor mai puţin dotaţi fizic şi motric. Tendinţa demografică de creştere a numărului de persoane vârstnice trebuie să conducă la o viziune inovatoare, în ceea ce priveşte locul şi rolul educaţiei fizice şi sportului în diminuarea efectelor îmbătrânirii. În acelaşi timp, practicarea exerciţiilor fizice contribuie la recuperarea persoanelor cu diferite tipuri de dependenţă (droguri, medicaţie în exces, alcool),favorizând reinserţia lor socială.
    Prin metode şi mijloace specifice, educaţia fizică şi sportul asigură un mediu educaţional accesibil, cu puternice influenţe formative şi educative asupra persoanelor cu dizabilităţi. Structurile motrice adaptate, regulile specifice, resursele materiale şi organizatorice modificate permit facilitarea exprimării acestor persoane, conform propriilor abilităţi şi capacităţi. Pe de altă parte, în acest mod, sunt posibile efectele terapeutice-compensatorii şi de dezvoltare, care permit crearea unei noi imagini de sine, favorabile integrării sociale. Programele moderne de educaţie fizică şi sport adaptat promovează educaţia incluzivă, prin cuprinderea, în activităţi comune, a persoanelor cu şi fără dizabilităţi.
    Educaţia fizică şi sportul creează un nou cadru de cooperare între popoare, prin transformarea culturii războiului, a violenţei şi discriminării într-o cultură non-violentă, a toleranţei şi solidarităţii. Activităţile fizice favorizează, prin modul lor specific de organizare, stabilirea de contacte interumane, de dialog intercultural şi de cooperare internaţională. Sportul, prin mijloacele lui specifice, favorizează respectarea unor reguli comune, depăşind barierele geografice, politice, sociale şi economice.
    Rolul cel mai important, în promovarea educaţiei fizice şi sportului, îl are resursa umană implicată, respectiv: profesori de educaţie fizică şi sport, antrenori, manageri, cercetători, medici, psihologi, pedagogi, sociologi etc.
    În contextul social actual, profesorul de educaţie fizică şi antrenorul exercită un ansamblu de atribuţii, date, în primul rând, de poziţia de educator, iar apoi de profilul specializării acestora. Ei au rolul de a garanta contribuţia educaţiei fizice şi sportului la îndeplinirea obiectivelor generale ale educaţiei şi a celor specifice domeniului.

    Prof. Anusca-Doglan Elena * Pensionar-Vaslui.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-robot
FriendlyCaptcha ⇗

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.