Ministerul Afacerilor Interne tratează cu prioritate asigurarea unor condiţii de normalitate pentru cetăţenii care doresc paşaport, având în atenţie luarea de măsuri suplimentare pentru reducerea aglomeraţiei acolo unde este cazul.
În plan organizatoric, pentru perioada de vară s-a decis ca programul zilnic de lucru cu publicul sa se desfăşoare începând din 24.06.2019 între 08.30 – 18.30 la structurile teritoriale de paşapoarte, acolo unde volumul cererilor înregistrate impune acest lucru.
În anii trecuţi, în perioada de vară se înregistra o creştere semnificativă a numărului de solicitări, dar în prezent au fost implementate măsuri în plan legislativ, dar şi organizatoric, care au avut ca scop reducerea aglomeraţiei la ghişee.
Astfel, reamintim că a fost implementat un sistem de notificare prin SMS, înainte cu una până la trei luni faţă de expirarea termenului de valabilitate al paşaportului. Măsura introducerii sistemului de notificare a avut drept scop evitarea situaţiilor în care cetăţenii îşi planifică, mai ales în perioada de vară, deplasări în străinătate şi constată în ultimul moment că nu pot efectua călătoria respectivă din cauza faptului că le-a expirat paşaportul.
De exemplu, de la începutul anului 2019, au fost transmise 407.192 SMS-uri de notificare (390.749 la nivel naţional şi 16.443 la nivel internaţional). În luna aprilie au fost transmise notificări pentru paşapoartele care urmau să expire în lunile iulie, august şi septembrie 2019.
O altă măsură luată în beneficiul cetăţenilor a fost creşterea termenului de valabilitate a paşaportului simplu electronic de la 5 ani la 10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 25 de ani.
Pentru a încuraja cetăţenii să opteze pentru varianta electronică a documentului de călătorie – cu o valabilitate de 10 ani, o altă modificare legislativă a vizat paşaportul simplu temporar.
Această modificare legislativă prevede că paşaportul simplu temporar, care are o valabilitate de 12 luni, poate fi eliberat mai repede, doar în situaţiile prevăzute de lege, cum ar fi motive de sănătate, familiale sau profesionale, atunci când este necesară şi urgentă prezenţa persoanei pe teritoriul altui stat şi nu există timpul necesar pentru emiterea paşaportului simplu electronic sau atunci când cetăţeanul respectiv se află în străinătate şi nu mai posedă documente de călătorie valabile şi trebuie să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat.
Fără justificarea urgenţei, paşaportul temporar va fi eliberat în termenul prevăzut de lege pentru varianta electronică, respectiv 10 zile lucrătoare.
În plus, pentru evitarea aglomeraţiei la depunerea cererilor de eliberare a paşaportului, solicitanţii au posibilitatea de a se programa online, pe site-ul https://www.epasapoarte.ro/.
Potrivit Direcţiei Generale de Paşapoarte, una dintre cauzele creşterii numărului de solicitări în această perioadă poate fi faptul că, în cursul acestui an, expiră paşapoartele eliberate în anul 2009 (cu termen de valabilitate de 10 ani) şi cele eliberate în anul 2014 (cu termen de valabilitate 5 ani).