Programul de transport public judeţean de persoane realizat prin curse regulate, în perioada 2022-2028

Programul de transport public judeţean de persoane realizat prin curse regulate în judeţul Braşov, pentru  perioada 2022-2028, a fost elaborat având la bază rezultatele Studiului de trafic/mobilitate efectuat pe parcursul anului 2020, prin intermediul căruia au fost identificate şi evaluate fluxurile de călători şi cerinţele de mobilitate ale colectivităţilor locale, astfel încât traseele să fie actualizate și dimensionate în funcţie de necesităţile de deplasare ale cetăţenilor.

În realizarea Studiului de trafic/mobilitate s-au avut în vedere condiţiile infrastructurii existente, aspectele de ordin geografic, demografic, social, ocupaţional, economic, jurisdicţional, cultural, turistic, precum şi alţi factori de influenţă, inclusiv potenţiale situaţii de risc.

Pe baza Studiului au fost stabilite traseele judeţene principale şi cele secundare, numărul de grupe de trasee judeţene, traseele rentabile şi mai puțin rentabile, itinerariul şi lungimea fiecărui traseu judeţean exprimat în kilometri, pe fiecare categorie de drum (naţional, judeţean, comunal). Prin intermediul Studiului de trafic au fost corelate capacitatea şi numărul mijloacelor de transport cu cererea de transport existentă pentru fiecare traseu, în aşa fel încât să fie satisfăcute cu prioritate nevoile de transport ale populaţiei şi ale operatorilor economici pe întreg teritoriul judeţului Braşov, prin asigurarea unui serviciu de utilitate publică, în condiţii de siguranţă maximă.

Programul de transport public judeţean de persoane, realizat prin curse regulate în judeţul Braşov, propune pentru perioada 2022-2028 patru grupe de trasee structurate după principiul teritorialităţii, care vor permite armonizarea graficelor de circulaţie şi a capacităţilor de transport cu nevoile utilizatorilor din zonele respective. Grupele propuse se orientează pe noduri (principalele oraşe) şi pe direcţii de deplasare. Totodată, s-a ţinut cont de rentabilitatea traseelor, astfel încât să se asigure un echilibru din punct de vedere financiar, pentru ca fiecare grupă să conţină atât trasee rentabile, cât şi trasee mai puțin rentabile.

Citeste și:  Artistul fenomen al momentului, Burna Boy, vine în premieră în România la Untold

Prima grupă include 19 trasee care fac legătura între: municipiul Braşov şi localităţi situate în partea de vest şi sud-vest faţă de Braşov; oraşul Zărneşti şi localităţi situate în partea de sud şi nord faţă de Zărneşti; municipiul Făgăraş şi localităţi situate în partea de sud-est şi vest faţă de Făgăraş; oraşul Victoria şi localităţi situate în partea de est şi sud-est faţă de Victoria.

Cea de-a doua grupă are în componenţă 4 trasee care asigură conexiunea rutieră între Braşov şi localităţi situate în partea de nord a municipiului. Această grupă face legatura între comunele Augustin, Ormeniș, Apața, Maierus şi Crizbav cu minicipiul Brașov.

Grupa a treia este formată dintr-un număr de 15 trasee care fac legătura între: municipiul Braşov şi localităţi situate în partea de vest şi nord-vest faţă de Braşov; municipiul Făgăraş şi localităţi situate în partea de est, vest, sud şi nord faţă de Făgăraş; oraşul Victoria şi localităţi situate în partea de nord faţă de Victoria, respectiv între Victoria şi Făgăraş.

Cea de-a patra grupă este formată din 13 trasee care leagă zona Rupea cu municipiile Braşov și Făgăraş, inclusiv oraşul Rupea cu localităţile din jur.

În data de 22 martie 2021, Consiliul Județean Brașov a lansat în dezbatere publică, pentru 30 de zile, „Proiectul de hotărâre privind aprobarea Programului de transport public judeţean de persoane, prin curse regulate în judeţul Braşov, 2022-2028”.

Recomandările participanţilor la dezbaterea publică

Ca urmare a dezbaterii acestui proiect, au fost transmise un număr de 17 adrese cu recomandări privind programul de transport judeţean.

Citeste și:  Primăria Brașov a semnat contractul de lucrări pentru grădinița din Bartolomeu Nord. Este prima care se construiește în acest cartier în ultimii 100 de ani

Din totalul recomandărilor transmise, 9 adrese au fost direcţionate către Asociaţia Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public (AMDDTP) Braşov, întrucât acestea au făcut referire la traseele care au intrat în competența Asociaţiei.

Pentru Programul de transport public județean de persoane prin curse regulate s-a propus prelungirea unor trasee sau înființarea altor trasee pe raza comunei Bran. Astfel, în viitorul Program de transport, localitatea Bran va fi tranzitată de 20 de curse județene pe zi.

Au fost făcute recomandări referitoare la circulația curselor în zilele de sâmbătă și duminică, pe traseul Brașov – Poiana Mărului – Victoria, dar acestea sunt deja cuprinse în programul de transport.

Totodată, s-a solicitat introducerea unei curse pe traseul Brașov – Făgăraș, cu plecare la ora 7:00 atât din Brașov, cât și din Făgăraș. Având în vedere că solicitarea face referire la deplasarea profesorilor și a elevilor, precum și faptul că aceste curse se regăsesc și în actualul program de transport, ele vor fi introduse şi în viitorul program de transport, pe perioada cursurilor școlare.

În privinţa recomandării referitoare la prelungirea traseului Brașov – Victoria până la Bâlea Cascadă, aceasta nu poate fi implementată, deoarece extinderea acestui traseu depășeste limita administrativă  a județului Brașov.

În ceea ce priveşte recomandările privind suplimentarea unor curse sau înființarea unui traseu pe traseul Cobor – Ticuș – Făgăraș, pe acest traseu în viitorul program sunt cuprinse 2 curse dus/întors pe zi, iar pentru Felmer există traseele Făgăraș – Felmer, Rupea – Dacia – Viscri. Totuşi, aceste recomandări vor fi analizate și acolo unde situaţia o va impune, cursele se vor suplimenta.

Citeste și:  Mobilitate verde - Pista de biciclete care va lega cartierul Astra de gară, centrul civic și centrul istoric intră în etapa de lucrări

Consiliul Judeţean Braşov a primit recomandări privind înființarea unor stații în orașul Rupea, însă, conform prevederilor art. 35 din Ordonanța nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificările și completările ulterioare, înființarea staţiilor în intravilan intră în competența administraţiilor locale, cu avizul administratorului de drum și al poliției rutiere.

Prin intermediul transportului public județean este asigurată rețeaua principală a localităţilor şi se face legătura între localitățile județului, după un orar prestabilit. În acest sens, înfiinţarea unor curse în interiorul localităților nu se poate realiza în cadrul transportului judeţean, însă unităţile administrativ-teritoriale pot să-şi organizeze propriul transport local care să fie corelat cu transportul public județean.

În următoarea perioadă, specialiştii Autorităţii de Transport Judeţean de Persoane din cadrul Consiliului Judeţean Braşov vor întocmi documentația în vederea delegării serviciilor de transport conform studiului de oportunitate, aceasta urmând să fie aprobată de plenul Consiliului Județean Brașov.

În cel mai scurt timp, la nivelul Consiliului Judeţean vor fi definitivate şi celelalte documente în vederea demarării procedurii de licitație, astfel încât să putem asigura pentru următorii şapte ani un serviciu public de transport judeţean de persoane prin curse regulate modern și eficient, realizat în cele mai bune condiţii, cu respectarea tuturor normativelor în vigoare, furnizat în condiţii de siguranţă şi la tarife care să le permită tuturor cetăţenilor să se deplaseze acolo unde au nevoie. Ne interesează să avem operatori pe toate traseele, astfel încât cetăţenii să aibă acces neîngrădit la acest serviciu public”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.