Proiect MAJOR dezvoltat de ADR Centru: Terminal multimodal de transport cu rol cheie în dezvoltarea economiei

Peste 30 de reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi judeţene au participat la evenimentul organizat la sediul ADR Centru din Alba Iulia pentru prezentarea şi dezbaterea concluziilor Studiului privind amplasarea unui terminal multimodal în judeţul Alba. Reuniunea de lucru a fost condusă de director general ADR Centru, domnul Simion Creţu, avându-i ca invitaţi pe domnul Ion Dumitrel, Preşedinte CJ Alba şi pe domnul Ioan Voinea, Directorul Regionalei CF Braşov, de care aparţine şi Alba. Participanţii, între care s-au aflat şi numeroşi oameni de afaceri au discutat modalităţile prin care acest proiect se poate concretiza într-o investiţie, în valoare totală estimată la peste 25 milioane euro, plecând de la aspectele juridice, tehnice şi financiare, incluse în studiu. Au fost dezbătute şi beneficiile acestui proiect pentru comunitatea locală, dar şi alte aspecte pe care potenţialii beneficiari şi utilizatori ai terminalului multimodal le-au adus în discuţie.

De-a lungul timpului, Agenţia pentru Dezvoltare Regională Centru s-a implicat în mod constant în găsirea de soluţii pentru dezvoltarea economică a Regiunii Centru, ca parte a obiectivelor şi misiunii organizaţiei noastre. În acest sens am folosit toate instrumentele care au stat la dispoziţia agenţiilor de dezvoltare regională, prin programe europene şi naţionale, pentru a valorifica, în parteneriat cu administraţiile locale, oportunităţi de dezvoltare a unor proiecte de investiţie importante pentru Regiunea Centru. În urmă cu doi ani, Consiliul pentru Dezvoltare Regională Centru, organismul deliberativ al regiunii, a aprobat în şedinţa din septembrie 2017, trei proiecte de investiţii prioritare pentru regiune, care vizează dezvoltarea de terminale intermodale în Regiunea Centru, precum şi începerea demersurilor pentru introducerea acestor proiecte în Masterplanul de Transport al României.

Citeste și:  7 din 10 angajați români pun bani din salariu deoparte pentru a-și asigura o plasă de siguranță, dar doar jumătate dintre ei economisesc consecvent

„Ca urmare a investiţiilor noastre constante din ultimii ani, judeţul Alba a ajuns printre primele 10 din ţară în ceea ce priveşte valoarea PIB raportată la numărul de locuitori, în timp ce după valoarea exporturilor suntem pe un loc mai bun, iar după valoarea investiţiilor străine directe raportată la numărul de locuitori suntem pe locul 11 la nivel naţional. Noi susţinem dezvoltarea infrastructurii locale, investim în reţelele de transport şi de alimentare cu apă potabilă, am realizat reabilitarea mai multor artere judeţene, care fac legătura cu reţeaua naţională de transport şi, prin această investiţie s-ar putea realiza o platformă unică în această parte a României, prin care să asigurăm fluenţa transporturilor de marfă către vestul Europei”, a declarat domnul Ion Dumitrel, Preşedintele Consiliului Judeţean Alba.

Ţinând cont de interesul administraţiilor publice judeţene şi locale, dar şi al agenţilor economici pentru dezvoltarea transportului multimodal, care să faciliteze preluarea transportului de marfă de pe căile de transport rutier pe cel feroviar şi invers, cu beneficii importante asupra dezvoltării regiunii, atât din punct de vedere economic cât şi de mediu, ADR Centru a realizat un studiu de prefezabilitate pentru dezvoltarea unui terminal intermodal în judeţul Alba. Acest studiu a identificat existenţa mai multor posibile locaţii pentru amplasarea acestui terminal multimodal, motiv pentru care întâlnirea de lucru de la Alba Iulia va avea un caracter de prezentare, oferind şi o posibilitate de analiză a concluziilor acestui studiu. Obiectivul studiului a fost de a găsi amplasamentul cel mai potrivit pentru realizarea unui nod intermodal de transport, care sa deservească agenţii economici din judeţul Alba, în zona Alba-Iulia – Sebeş a judeţului, având în vedere interesul autorităţilor locale (primării) şi al agenţilor economici cu pondere însemnată a activităţii de export, de a utiliza sistemul feroviar ca alternativa mai economică şi rapidă pentru transportul de marfă.

Citeste și:  7 din 10 angajați români pun bani din salariu deoparte pentru a-și asigura o plasă de siguranță, dar doar jumătate dintre ei economisesc consecvent

Studiul de prefezabilitate a fost realizat în primul semestru al acestui an, iar în cadrul discuţiilor va fi analizată recomandarea amplasamentelor optime pentru realizarea investiţiei, având în vedere mai multe de criterii de evaluare. Participanţii la reuniunea de lucru de la Alba Iulia au discuta despre dimensionarea investiţiei, în funcţie de datele tehnice privind capacitatea terminalului, adică în corelare cu cantitatea de marfă prognozată a fi transportată, costurile de operare şi veniturile estimate. Pentru fiecare din cele două locaţii recomandate de specialiştii care au realizat studiul – respectiv Sebeş şi Coşlariu – au fost prezentate avantajele şi criteriile care au stat la baza propunerii lor, fiind analizate şi potenţialele surse de finanţare, accesibile pentru demararea investiţiei. În recomandarea unui număr limitat de scenarii s-au avut în vedere mai multe criterii de evaluare, respectiv posibilităţile de dezvoltare ulterioară, valoarea de investiţie, existenţa surselor de finanţare, costurile de operare şi capacităţile de operare (în tone marfă), existenţa terenului în rezerva, fără a fi necesare exproprieri, existenţa infrastructurii rutiere şi a unei infrastructuri feroviare corespunzătoare.

Din informaţiile cuprinse în studiul de piaţă realizat ca parte a SPF, la care au participat agenţii economici din judeţul Alba a rezultat că totalul cantităţilor transportate cu trenul la data elaborării studiului a fost de 2.081.400 tone/an, iar totalul cantităţilor transportate prin mijloace auto a fost de 1.713.796 tone/an.

Citeste și:  7 din 10 angajați români pun bani din salariu deoparte pentru a-și asigura o plasă de siguranță, dar doar jumătate dintre ei economisesc consecvent

„Împreună cu companiile interesate şi administraţia locală şi judeţeană, am analizat în cadrul acestei întâlniri, acţiunile necesare a fi întreprinse pentru a continua demersurile pentru includerea investiţiei în Masterplanul General de Transport al României, discutând şi despre posibilităţile de formare a parteneriatului dintre autorităţile publice care îşi vor asuma implementarea investiţiei şi despre găsirea surselor de finanţare din fonduri publice sau private pentru acest proiect. Din documentele iniţiale avem o estimare a costurilor necesare pentru realizarea investiţiei, care diferă pentru cele două amplasamente analizate, ajungând la peste 110 milioane lei, fără TVA, pentru varianta Sebeş, iar veniturile preconizate din exploatarea terminalului ar putea depăşi 740.000 lei, lunar”, a declarat domnul Simion Creţu, director general ADR Centru.

Trebuie menţionat faptul că investiţiile în domeniul infrastructurii de transport în Regiunea Centru şi proiectele deja contractate pentru stimularea mobilităţii regionale, prin conectarea infrastructurilor rutiere regionale la infrastructura TEN-T, finanţate în Regiunea Centru în cadrul POR 2014-2020, stau la baza organizării acestei întâlniri de lucru, pentru informare şi promovare privind potenţialul investiţiilor viitoare, pentru ca actorii interesaţi şi, mai ales, reprezentanţii mediului de afaceri în domeniul producţiei şi al serviciilor logistice să discute punctual despre posibilităţile de atragere a fondurilor pentru investiţii în infrastructura de transport, prefigurând perspectivele pentru perioada 2021-2027 pe baza rezultatelor regionale obţinute prin POR 2014-2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.