Raportul Gărzii de Mediu în privința mirosurilor din Brașov

In ultimele săptamâni ne-am confruntat cu aparitia unor mirosuri persistente , care au creat un puternic disconfort olfactiv, și care s-au simțit in mai multe zone din municipiul Brașov și imprejurimi ( Stupini, Sânpetru, Hărman),
Populația a reacționat imediat , atât prin sesizări transmise către GNM-CJ Brașov cât și in mediul virtual, în special pe rețelele de socializare. Reacția locuitorilor, în lipsa unor informații referitoare la cauza și natura mirosurilor urâte care le-au afectat viața cotidiană, a fost să presupună o poluare cu substanțe periculoase pentru mediu si sănătatea oamenilor.
De aceea venim in intâmpinarea opiniei publice cu informațiile deținute ,pe care Garda de Mediu, în limitele competențelor și legislației de mediu , le are.
Dorim să facem următoarele precizări, care speram că vor clarifica exact poziția GNM-CJ Brasov in ierarhia atribuțiilor și responsabilităților locale și/sau județene in ceea ce priveste menținerea unui mediu de viață sănătos pentru populație. Mai ales in această situație, esențială este colaborarea intre instituții , mai exact:
• Garda Națională de Mediu funcționează in baza HG 1005/2012 , care stabilește atribuțiile sale in limitele legii; art.13, alineatul 1 , punctul ș: “participă la schimbul rapid de informații cu instituțiile și organele competente, naționale și internaționale, privind domeniul de competență”.
• Ordonanța 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale definește clar competențele UAT-urilor, primele responsabile pe linie de protecția mediului, care sunt obligate și trebuiesc să indeplinească cu prioritate responsabilitățile privind protecția mediului și a sănătații populației. Art. 8 , literele:
a) măsurile necesare pentru protecția sănătății publice, cu sprijinul și sub supravegherea organelor de specialitate ale statului;
b) măsuri corespunzătoare pentru conservarea și protecția mediului;
c) prevenirea poluării accidentale a mediului sau a surselor și cursurilor de apă, prin depozitarea necontrolată a deșeurilor de către agenții economici sau de către cetățeni;
Garda de mediu nu deține echipamente pentru determinarea nivelului de emisii atmosferice, iar pentru miros, nu există echipamente !
Există 5 stații de monitorizare a calității aerului in Brașov, administrate de Agenția pentru Protecția Mediului Brașov, iar Comisariatul Județean Brașov preia datele furnizate de acestea, în baza unor regulamente de lucru și a programului de monitorizare intocmit conform legislației specifice in vigoare.
• Garda de mediu este o instituție care integrează informațiile furnizate de către alte instituții cu competențe pe o singură componentă, cum ar fi: sănătatea populatiei , competența DSPJ , protectia calității apelor de suprafață și subterane , competența SGA Brașov, pădurile, competența Gărzii Forestiere, și altele. După reglementarea și interventia fracționată a acestor institutii, cu parcurgerea până la capăt a legislației specifice, intervine Garda de mediu, care are competențe pe factorii de mediu , și care apoi integrează elementele de sănătate publică, disconfortul datorat unor factori perturbatori din aer, apă, sol, subsol, deșeuri, zgomot, vibrații, factor social.

Citeste și:  Moda Eco-friendly: branduri sustenabile pe care să le porți în 2024

In acest context, Comisariatul Județean Brașov al Gărzii Naționale de Mediu se bazeaza pe asumarea responsabilității instituțiilor abilitate care, in colaborare cu CJ Brașov, să determine și să intervină în stoparea apariției de dezechilibre ale vieții cotidiene prin apariția unui disconfort olfactiv intermitent din ultimele două săptămâni sau a altor elemente perturbatoare.

Precizăm cu acestă ocazie,că, în ultima perioadă, comisarii din cadrul CJ Brașov lucrează 24 h/24 , se deplasează imediat la sesizările populației, indiferent de oră, ( și în limitele unui efectiv restrâns ca număr) în zonele unde se semnalează mirosuri sau deșeuri al căror management este in afara legislației de mediu specifice.

Citeste și:  Retreat-ul "Calea Reconectării prin Iubire": O invitație la transformare personală și vindecare spirituală într-o eră de conștientizare

Referitor la deșeuri și la posibilitatea provenienței mirosurilor de la rampa de deșeuri ce aparține FIN ECO SA, aceasta funcționează in baza unei autorizații integrate de mediu AIM nr. SB 112/2010, revizuită la 19.05.2011, valabilă până in anul 2020. Pentru inchiderea celulelor I și II GNM-CJ Brașov a impus termenul de 31.12.2019. SC FIN ECO SA a inceput lucrările de inchidere la celula I si II din cadrul depozitului in baza Autorizației de construire emisă de Primaria Săcele sub nr. 2/14.01.2019 cu valabilitate 24 luni și a deciziei emise de APM BV -Decizia Etapei de Incadrare nr. 535/29.10.2018 pentru proiectul” Obținerea autorizației de construire pentru lucrări de inchidere celula I si II din depozitul ecologic zonal Brașov”,în data de 02.05.2019, .
GNM monitorizează permanent funcționarea acestei rampe ecologice de deșeuri, iar în situația neconformării se aplică sancțiuni corespunzătoare. Astfel ultima sancțiune aplicată in baza Legii 104/2011 privind calitatea aerului inconjurător a fost in luna Noiembrie 2019 in valoare totala de 15.000 lei.
Totalul sancțiunilor aplicate acestei societăți fiind, in anul 2018 si 2019 în jur de 180.000 de lei.

Citeste și:  Elevii dintr-o comună brașoveană primesc biciclete noi într-o mișcare pentru sănătate și mediu

In anul 2018 – CJ Brașov a aplicat un cuantum total de sancțiuni privind protecția atmosferei de 77.000 lei și pentru neconformități privind salubritatea și depozitările necontrolate de deșeuri de 650.000 lei.
In anul 2019 – CJ Brașov a aplicat un cuantum total de sancțiuni privind protecția atmosferei de 115.000 lei +2 Avertismente și pentru neconformităț i privind salubritatea și depozitările necontrolate de deșeuri de 520.000 lei.
Pe data de 16 decembrie Min. Mediului Apelor si Padurilor a lansat proiectul “ Dezvoltarea capacitatii administrative a Min. Mediului privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de riscurile specifice ministerului si a situatiilor privind starea mediului”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.