O prevedere dintr-un ordin de ministru stârneşte nemulţumirea cadrelor didactice. Profesorii de la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti îi cer ministrului Anisie să renunţe la obligativitatea obţinerii acordului părinţilor pentru notarea activităţii online din perioada pandemiei. Profesorii consideră această prevedere umilitoare, pentru că introduce prezumţia că evaluarea ar fi una subiectivă şi potenţial incorectă, potrivit stiripesurse.ro
Redăm integral scrisoarea deschisă:
Către Ministrul Educației, doamna Monica Anisie
Stimată doamna Ministru,
Noi, corpul profesoral al Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”, vă scriem pentru a ne manifesta indignarea față de prevederile articolului art. 1, pct.8, litera d) din OMEC nr.4249/2020 – „Valorificarea activității on-line prin calificativ/notă se face cu acordul părintelui/susținătorului legal.”
Înțelegem cu toții că trecem printr-o perioadă dificilă și singulară, în care atât noi, cât și copiii suntem afectați. Înțelegem că această măsură a fost gândită pentru a preîntâmpina unele dificultăți suplimentare. Considerăm însă că acest articol de lege este pripit și injust.
Faptul de a cere acordul părintelui/elevului pentru notarea activității on-line este un act ce subminează autoritatea profesorului („autoritate” în sens de expertiză științifică) și ne pune pe noi, profesorii, într-o postură umilitoare. Articolul, așa cum este formulat acum, implică tacit presupunerea că evaluarea pe care o facem este subiectivă și potențial incorectă, de aceea ea trebuie validată de aparținătorul legal al elevului.
Ca profesori într-o instituție de învățământ de prestigiu, noi știm că evaluarea trebuie să fie făcută corect și în acest sens avem criterii și standarde de performanță care ne ghidează procesul. De asemenea, înțelegem și respectăm principiul conform căruia orice notă pe care o acordăm trebuie să fie justificată, prin dovezi clare. Știm, de asemenea, că elevul trebuie să fie informat și să primească toate explicațiile cu privire la nota obținută. Dacă nota sa nu este justificată, atunci există căi legitime de a o contesta.
Însă obligația de a cere consimțământul elevului sau al părintelui pentru acordarea unei note nu se încadrează în principiul enunțat mai sus. Este un act nejustificat, pentru ca oferă un drept discreționar părintelui de a favoriza o evaluare neunitară și subiectivă, ce subminează calitatea evaluării și creează un precedent cu totul nefast pentru procesul de învățare în general. Articolul 72, alineatul (1) din Legea educației naționale prevede: „Evaluarea se centrează pe competențe, oferă feed-back real elevilor și stă la baza planurilor individuale de învățare”. Or, dacă acordarea unei note este condiționată de o manifestare de voință discreționară din partea părintelui, evaluarea nu mai este centrată pe competențe (pe care numai profesorul este în măsură să le aprecieze), ci pe voința unilaterală a părintelui, căruia legea educației nu îi permite să evalueze competențele academice ale copilului său.
Având în vedere faptul că ne dorim cu toții să fim profesioniști și ne dorim binele sistemului de învățământ, ca oameni ce sunt purtători de valoare pentru copiii și adolescenții de azi și de mâine, sperăm că veți ține cont de opinia noastră și veți renunța la articolul menționat.
Cu stimă,
Prof. Nicolae Victor
Prof. Mariana Nicolaescu
Prof. Roxana Veleanovici
Prof. Daniela Nedelcu
Prof. Vadasz Levente
Prof. Elena Ștefan
Prof. Viorica Stănescu
Prof. Daniela Moraru
Prof. Corina Radu
Prof. Monica Alexandrescu
Prof. Gabriela Ianoș
Prof. Simona Popa
Prof. Ramona Ignat
Prof. Elena Sticlea
Prof. Toader Cristian
Prof. Anca Roman
Prof. Monica Taliu
Prof. Roxana Banu
Prof. Rodica Dincă
Prof. Ileana Ionescu
Prof. Petre Bădoiu
Prof. Manuela Mișcoci
Prof. Vlad Copil
Prof. Mariana Vasile
Prof. Tudor Dăneț
Prof. Maria Catană
Prof. Silviu Dumitru
Prof. Camelia Stîngă
Prof. Dumitra Stoica
Prof. Cristian Ciobănescu
Prof. Bogdan Petre
Prof. Alexandru Hânțari
Prof. Mihai Ivancea
Prof. Dorina Dan
Prof. Velican Alexandra
Prof. Dorina Nedelea
Prof. Stoica Aurelia
Prof. Melania Hancescu
Prof. Lucia Coc
Prof. Paul Buga
Prof. Dragoș Păduraru
Prof. Irina de Hillerin
Prof. Năstasie Adina
Prof. Cristina Vasile
Prof. Ștefan Ștefania
Prof. George Liviu Bănulescu
Prof. Magdalena Micu
Prof. Florin Rușanu
Prof. Paula Vătui
Prof. Anda-Irina Sturza
Profesor.
Subscriu!
Cu siguranta sunt foarte multi profesori care subscriu cele relatate!Ce sunt profesorii de fapt?
Felicitări!
Multumesc colegilor.
Prof.Avramut Angela,Lic.Teoretic „N.Lenau”,Timisoara
Corect!
Subscriu!
Corect! Este de domeniul totalei diformități educationale un astfel de acord. Opinii similare s-au mai exprimat pe diferite site-uri, dar aceasta scrisoare le sintetizează pe toate. Interesant este dacă se va reacționa de către adrisant la aceste solicitări și doleanțe ale ale semnatarilor și ale celor care subscriu, fie că se exprimă sau nu!
Corect. Sunt de acord cu dnii profesori. A fost o decizie pripită, fără temei. Oricum suntem cumva obligați să le punem note mari, să nu lăsăm corigenți, chiar dacă elevul nu răspunde, nu este activ, trebuie sa-l trecem, nu trebuie să le mai cerem și acordul. E ca o bătaie de joc față de profesori, o să ajungem sa-i întrebăm și tot noi să raspundem (nu-i așa…. că pământul e rotund? Și elevul să răspundă, iar dacă nu stie, îi spunem că așa este!!).