Ședințele de Consiliul Local și votul on-line se desfășoară în condiții de siguranță, din punct de vedere al securității cibernetice

Astăzi, 21 mai, membrii Consiliului Local, care au îndeplinit funcția de președinte de ședință în ultimele 6 luni, Alexandru Roșu și Beatrice Moraru, împreună cu directorul Direcției Tehnologii Informaționale și Servicii Electronice, Gabriela Vlad, au prezentat, într-o conferință de presă, modul de desfășurare a ședințelor Consiliului Local în sistem mixt, cu prezență fizică și on-line. Aceste precizări au fost făcute în contextul în care, în ultimele zile, au apărut informații cu privire la securitatea sistemului de vot din timpul ultimei ședințe a Consiliu Local.

Opinia tuturor vorbitorilor a fost că platforma utilizată pentru desfășurarea ședințelor de consiliu, Zoom meeting, oferă garanții de securitate și nu permit niciunui operator uman să intervină, în vreun fel, în exprimarea liberă a opțiunii fiecărui consilier local.

În ceea ce privește ultima ședință a Consiliului local, președintele de ședință, Beatrice Moraru, a explicat reprezentanților mass-media etapele de desfășurare ale acestei ședințe.

,,Ședința a respectat absolut toate prevederile Codului Administrativ. În momentul în care în spațiul public au apărut aceste sesizări, să le numim <<de viciere a votului>>, m-am adresat biroului informatic al primăriei pentru a cere lămuriri. În urma raportului ce mi-a parvenit de la acest birou, și pe care l-am transmis mai departe și colegilor din Consiliu Local, rezultă clar că acest vot nu a putut fi viciat din punct de vedere tehnic, nu a suferit interferențe și nu a fost îngrădit dreptul la vot al nimănui”, a precizat Beatrice Moraru.

Consilierul local Alexandru Roșu, care a fost ales de colegii din consiliu ca președinte de ședință în ultimele 6 luni, a vorbit atât despre procedura de vot, care a fost una conformă prevederilor legale, cât și despre faptul c[ modul în care un proiect intră pe ordinea de zi, de voturile care sunt necesare pentru aprobarea lui și despre care sunt variantele de vot pe care le au consilierii, inclusiv aceea de a vota nominal anumite proiecte de hotărâre.

Citeste și:  Brașovenii sunt invitați la ,,Dizabilitatea dincolo de aparențe“. Eveniment desfășurat cu ocazia zilei internaționale a persoanelor cu dizabilități

,,Opțiunea prevăzută de Codul Administrativ este de vot deschis sau vot secret, pentru ședința respectivă neexistând o propunere pentru vot secret. S-a mers pe vot deschis, electronic, conform procedurii normale, pentru că nu a existat nicio propunere să fie pusă în discuție această opțiune de vot” a precizat Alexandru Roșu.

În ceea ce privește votul de la ședința din data de 18 mai, numărul necesar de voturi pentru ca proiectul de hotărâre, despre care s-a discutat în spațiul public, să treacă era de minim 14, ori 10 consilieri din cei 23 au votat împotrivă. Asta nu înseamnă că acel proiect nu poate fi pus din nou pe ordinea de zi la o următoare ședință.

,,Conform dispozițiilor legale, proiectul nu poate fi reluat în aceeași ședință în care a fost respins. În măsura în care colegul care a inițiat proiectul va face o reluare a acestuia pentru următoarele ședințe, conform dispozițiilor legale va fi supus votului în Consiliul Local”, a completat Alexandru Roșu.

Citeste și:  Preşedintele Zelenski avertizează asupra intenţiei Rusiei de continua atacurile şi de a folosi iarna ca armă

Gabriela Vlad, directorul DTISE din Primăria Brașov, a prezentat, din punct de vedere tehnic, modul în care aceste ședințe se derulează și care sunt pașii pe care trebuie să îi facă un consilier local pentru a putea vota.

,,În procedură este specificat în mod clar, un vot ca să fie înregistrat trebuie să parcurgă următorii pași: consilierul trebuie să selecteze, să bifeze opțiunea dorită, că este un punct sau mai multe, și, la final, să apese butonul Submit. Doar după această acțiune, votul consilierului local respectiv este înregistrat în aplicație. Dacă accidental nu a votat  sau a închis formularul de vot de la butonul X, fără să apese butonul Submit, votul nu este înregistrat, iar în raportul centralizator de la finalul votului, în raportul de vot, nu apare deloc votul acelui consilier”, a subliniat Gabriela Vlad.

În ceea ce privește posibilitatea ca un operator uman să intervină în modul în care un consilier local votează sau să anuleze votul acestuia, directorul DTISE a precizat că acest lucru nu este posibil.

,,În nici un fel un operator uman nu poate interveni. Aplicația nu este proprietatea municipiului Brașov, primăria a achiziționat licențe de utilizare, este o licență în cloud. Aplicația este a producătorului. Noi putem să facem doar anumite configurații în aplicație din punct de vedere al rapoartelor și a anumitor configurații privind camere de așteptare, privind anumite restricționării, și anume să nu transferi fișiere, să nu faci share screen și anumite chestiuni de confidențialitate sau de securitate suplimentare pe care le oferă zoom-ul. Sub nicio formă noi nu avem acces la nucleul aplicației, la codul aplicației, adică la partea de cod a aplicației, la bazele de date ale aplicației. Avem acces la rapoarte care se generează și se constituie automat de către Zoom, după închiderea votului, nu în timpul votului. Noi nu avem sub nicio formă acces, nici unii, de la administratori până la oricare participant, fie că este gazdă sau cogazdă a evenimentului sau oricare alt participant, nu se observă cine și ce a votat. Vedem doar numărul de participanți, se vede progresul participării la vot, care este public atât pe Youtube, cât și în sala de ședințe, se vede procentul de opțiuni, adică dacă au votat 20 pentru, 2 împotrivă, unul s-a obținut, unul nu a participat la vot, și numărul de voturi în total, dar nu se știe cine a votat și ce a votat, acestea se văd doar după închiderea sesiunii de vot”, a precizat Gabriela Vlad.

Citeste și:  Cinci echipamente de ultimă generaţie vor completa dotările Unității de Primiri Urgenţe din cadrul Spitalului Judeţean Braşov

Sistemul de vot mixt, prezență fizică și on-line, a fost introdus în luna martie 2020, odată cu intrarea României în stare de urgență, moment în care a devenit obligatorie distanțarea fizică. Până astăzi în acest sistem s-au desfășurat 25 de ședințe de Consiliu Local, utilizând aceeași platformă și au fost adoptate aproape 900 de hotărâri de Consiliu Local.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.