Autoritățile, forțate să despăgubească cu 1 milion € după un accident provocat de starea deplorabilă a drumurilor

Starea precară a infrastructurii rutiere și lipsa semnalizării adecvate constituie factori care contribuie la producerea unor accidente rutiere și avarierea vehiculelor, generând prejudicii pentru conducătorii auto. Deși mulți șoferi nu cunosc acest aspect, prejudiciile cauzate de deficiențele infrastructurii pot atrage răspunderea administratorilor drumurilor publice, notează specialiștii redacției legalbadger.org.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR S.A.) este entitatea responsabilă pentru gestionarea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale din România. Aceasta are statut de persoană juridică română de interes strategic național, funcționând sub autoritatea Ministerului Transporturilor și desfășurându-și activitatea pe baza principiului gestiunii economice și autonomiei financiare.

Înființată și reglementată prin Ordonanța de Urgență nr. 84/2003, CNAIR S.A. are ca obiect principal de activitate administrarea, întreținerea, reabilitarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale și a variantelor ocolitoare. Scopul principal al CNAIR S.A. este asigurarea desfășurării traficului rutier în condiții de siguranță.

Prin urmare, se pune problema în ce condiții CNAIR S.A. poate fi trasă la răspundere pentru neîndeplinirea obligațiilor sale legale, atunci când deficiențele infrastructurii conduc la producerea unor accidente rutiere sau avarierea vehiculelor. Răspunderea juridică a administratorului drumului poate fi angajată pe temeiul răspunderii civile delictuale, în cazul în care se poate demonstra că prejudiciul suferit de șoferi este consecința directă a unei omisiuni sau a unei deficiențe imputabile acestei instituții.

Conform dispozițiilor art. 1357 Cod civil, orice persoană care, printr-o faptă ilicită săvârșită cu vinovăție, cauzează un prejudiciu altuia, este obligată să îl repare integral, chiar și pentru cea mai ușoară culpă.

Pentru ca răspunderea civilă delictuală să fie angajată, este necesară îndeplinirea cumulativă a patru condiții fundamentale, expres prevăzute de art. 1357 și urm. Cod civilexistența unei fapte ilicite  (o acțiune sau inacțiune care contravine normelor legale), existența unui prejudiciu certexistența unui raport de cauzalitate între fapta ilicită și prejudiciul suferit și existența vinovăției.

Citeste și:  „Uși Deschise” la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București (UNATC), în perioada 27-29 martie 2025

Dacă aceste condiții sunt întrunite, CNAIR S.A. poate fi trasă la răspundere pentru prejudiciile cauzate conducătorilor auto prin starea necorespunzătoare a infrastructurii rutiere. În ceea ce privește fapta ilicită, aceasta constă în acțiunea sau inacțiunea prin care este încălcată o normă de drept obiectiv, cauzând un prejudiciu unui drept subiectiv sau unui interes legitim al unei persoane. În jurisprudența instanțelor naționale, răspunderea administratorului drumurilor este analizată, de regulă, prin prisma neîndeplinirii obligațiilor legale stabilite în sarcina sa, cum ar fi întreținerea și semnalizarea corespunzătoare a drumurilor publice.

Una dintre responsabilitățile CNAIR S.A. este asigurarea întreținerii, reparării, administrării și exploatării drumurilor, astfel încât traficul rutier să se desfășoare în condiții de siguranță. . În acest sens, obligațiile CNAIR S.A. includ și luarea tuturor măsurilor necesare pentru menținerea infrastructurii rutiere într-o stare corespunzătoare utilizării. De asemenea, conform prevederilor art. 5 din O.U.G. nr. 84/2003CNAIR S.A. are și obligația expresă de a garanta siguranța circulației pe autostrăzi și drumuri naționale deschise circulației publice, asigurând astfel respectarea standardelor impuse de legislația în vigoare.

Potrivit art. 40 alin. (1) din O.G. nr. 43/1997, drumurile trebuie să fie semnalizate și menținute într-o stare tehnică adecvată pentru desfășurarea traficului în condiții de siguranță, această obligație revenind administratorului drumului. De asemenea, conform art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2002, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, în limitele competențelor stabilite, are obligația, cu avizul poliției rutiere, să instaleze indicatoare și alte dispozitive speciale, să aplice marcaje rutiere în conformitate cu standardele în vigoare și să le mențină în stare corespunzătoare.

Citeste și:  Încep simulările pentru examenul de Bacalaureat: Prima probă, la Limba Română

Instanțele analizează frecvent răspunderea CNAIR S.A. prin prisma nerespectării acestor obligații, reținând existența unei fapte ilicite clare. Practica judiciară reflectă numeroase situații în care încălcarea acestor norme a condus la prejudicii pentru participanții la trafic, instanțele angajând răspunderea administratorului drumului pentru neîndeplinirea obligațiilor sale legale:

  • „Concret, tribunalul reţine existența faptei ilicite în sarcina pârâtei prin omisiune prin neinstalarea de indicatoare rutiere care să semnalizeze riscul ca animalele sălbatice să traverseze autostrada A2, în jurul km 56, direcția Constanța-București, unde autovehiculul condus de intimatul reclamant a fost lovit de o vulpe ce a pătruns pe carosabil, coroborat cu lipsa gardurilor despărțitoare dintre autostradă și terenul limitrof menit să împiedice pătrunderea animalelor.” (Decizia civilă nr. 1053/2024 din 27.03.2024 pronunțată de Tribunalul București)
  • „Neîndeplinirea obligaţiei de a asigura corespunzător utilizarea în condiţii de siguranţă pentru circulaţie a carosabilului, obligaţie ce revine administratorului drumului, acesta fiind chemat să sesizeze şi eventualele disfuncţionalităţi ale drumului, reprezintă tocmai fapta ilicită ce a cauzat persoaneiasigurate la intimata-reclamantă, prejudiciul dovedit.” (Decizia civilă nr. 3617/2019 din 04.10.2019 pronunțată de Tribunalul Ilfov)

A doua condiție necesară pentru angajarea răspunderii civile delictuale este existența unui prejudiciu cert, care, în astfel de situații, se analizează prin raportare la avariile suferite de autovehicul și la costurile necesare pentru remedierea acestora. În măsura în care sunt îndeplinite toate cerințele legale ale răspunderii civile delictuale, persoana prejudiciată, a cărei mașină a fost avariată ca urmare a întreținerii necorespunzătoare a drumurilor publice, poate solicita CNAIR S.A. despăgubiri constând în acoperirea cheltuielilor de reparație.

Pe lângă prejudiciile materiale aferente avarierii autovehiculului, persoanele prejudiciate pot solicita și despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit.  De exemplu, prin Decizia nr. 1827 din 11 iunie 2014, pronunțată în recurs de Înalta Curte de Casație și Justiție, instanța a admis recursul reclamantei și a menținut hotărârea instanței de fond, prin care CNAIR S.A. a fost obligată la plata unor despăgubiri în cuantum de un milion de euro, pentru repararea prejudiciului moral suferit. În alte cauze, instanțele au dispus acordarea unor despăgubiri morale între 40.000 și 80.000 de euro, cuantumul acestora fiind stabilit în funcție de gravitatea prejudiciului și de circumstanțele particulare ale fiecărui caz. În orice situație, dacă se face dovada existenței unui prejudiciu moral, CNAIR S.A. poate fi obligată la repararea acestuia.

Citeste și:  Publick Wine Bar din Brașov angajează barman sau barmaniță

În ceea ce privește vinovăția CNAIR S.A. în producerea evenimentelor rutiere, jurisprudența reține, în mod constant, culpa acesteia, fundamentată pe neîndeplinirea obligațiilor legale care îi revin. Încălcarea dispozițiilor legale referitoare la întreținerea și semnalizarea corespunzătoare a drumurilor constituie temeiul angajării răspunderii civile delictuale a CNAIR S.A..

Legătura de cauzalitate dintre fapta ilicită și prejudiciul suferit este, de regulă, stabilită prin analiza probatoriului administrat în cauză și a circumstanțelor de fapt. Instanțele de judecată pronunță frecvent hotărâri prin care angajează răspunderea CNAIR S.A., reținând că avariile suferite de autovehicule ca urmare a stării necorespunzătoare a drumurilor sunt o consecință directă a inacțiunii acesteia.

Astfel, în măsura în care, într-un caz concret, sunt îndeplinite toate condițiile necesare pentru angajarea răspunderii civile delictuale, CNAIR S.A. poate și trebuie să fie trasă la răspundere. Neîndeplinirea obligației de întreținere și semnalizare a drumurilor publice constituie o formă evidentă de neglijență, care nu poate rămâne nesancționată. În aceste condiții, prejudiciile cauzate proprietarului unui autovehicul avariat din cauza deficiențelor infrastructurii rutiere trebuie să fie reparate de entitatea responsabilă, respectiv CNAIR S.A.

Sursa, legalbadger.org

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.