
Aproape jumătate dintre elevii de liceu și peste o treime dintre cei de gimnaziu se încadrează în zona de analfabetism funcțional numeric, arată Raportul despre literație numerică în anul 2025, lansat, astăzi de compania Brio.

Astfel, din punctul de vedere al ciclurilor școlare, analfabetismul numeric crește constant, pornind de la o medie de 25% la clasele primare, crescând la o medie de 36% la clasele gimnaziale și ajungând la o medie de 46% la clasele liceale.
Există o evoluție a analfabetismului numeric în funcție de anul școlar, de principiu acesta având o creștere an de an, cu doar două excepții: clasa a 4-a și clasele 11-12. Cel mai înalt nivel (55%) se regăsește la nivelul clasei a 10-a, notează autorii raportului.
Evoluția în interiorul ciclurilor școlare este mai redusă decât cea de la un ciclu la altul.
Cu alte cuvinte, diferențele dintre nivelurile constatate în clasele primare sunt mai mici decât diferențele constatate între clasele primare și cele gimnaziale.

Băieții prezintă, în general, un nivel mai bun de funcționalitate numerică față de fete, diferența menținându-se constantă de la un ciclu școlar la altul. Deși proporția elevilor care se încadrează în categoriile A+B+C scade treptat odată cu creșterea nivelului școlar, acest declin afectează în mod similar ambele sexe, păstrând astfel diferențele inițiale.

Autorii raportului observă diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58.16% în categoria (D+E), în timp ce elevii din urban mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de doar 22.23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42.86%), comparativ cu urbanul mare (15.45%). Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile gimnazial și liceal, cu ruralul având cea mai mare proporție în categoria (D+E), ajungând la 59.64% în gimnaziu și 72.56% în liceu. În concluzie, mediul de proveniență influențează profund nivelul de funcționalitate numerică, cu o polarizare clară între rural și urban mare/metropolitan.
Raportul a fost realizat de profesorii universitari Dragoș Iliescu (fondator Brio) și Daniel Iancu.
Sursa: educatieprivata.ro