Noi taxe și scumpiri, de la 1 septembrie 2023! Guvernul pregătește noi măsuri pentru români

Un Proiectul de OUG cu modificări fiscale majore a fost conturat de reprezentanții Guvernului, după ce Banca Mondială a formulat recent mai multe recomandări pentru ajustarea sistemului fiscal al României. Proiectul, care încă nu este în dezbatere publică, conține schimbări majore la impozitele pe afaceri, investiții și imobiliare, dar și în privința facilităților fiscale pentru salariați și TVA-ului.

Pentru a fi aplicat, acesta trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial. Pentru ca o bună parte dintre măsuri sunt pregătite să se aplice de la 1 septembrie 2023, rezultă că Guvernul va trece rapid prin etapele procesului legislativ.

Iată principalele modificări pregătite la Codul fiscal în funcție de momentul planificat pentru intrarea în vigoare:

1 septembrie 2023

Facilități fiscale. Limitare la scutirea de impozit pentru IT-iști (art I, pct 42, art V). Facilitatea în sine va fi păstrată, dar aceasta se va aplica la un singur angajator și numai pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 de lei. Pentru partea de venit ce depășește 10.000 de lei (dar și pentru veniturile la alt angajator) se va aplica impozitul pe venit în cotă de 10%. Aplicare: Începând cu veniturile lunii septembrie.

Facilități fiscale. Limitări noi pentru salariații din construcții și agroalimentar (art I, pct 43, 44, 72, 78, 90, 93, art V). Și în aceste cazuri se va introduce o limitare a facilităților pentru un singur contract de muncă. În plus, vor fi eliminate în mod expres scutirea de contribuția la sănătate (CASS) și cota redusă a contribuției pentru muncă (ce oricum nu e aplicată în practică) – în ambele cazuri se vor plăti cotele obișnuite (10%, respectiv 2,25%). Aplicare: Începând cu veniturile lunii septembrie.

Facilități fiscale. Plafonul lunar total de 33%, pentru anumite beneficii netaxabile ale salariaților, scade la 20% (art I, pct 48, 73, art V). Este vorba de plafonul introdus chiar de la 1 ianuarie 2023, ce vizează, printre altele, abonamentele sportive, banii de telemuncă, abonamentele de sănătate sau contravaloarea serviciilor turistice. Netaxabile adică pentru care nu se plătesc impozit pe venit și contribuții sociale. Aplicare: Începând cu veniturile lunii septembrie.

TVA. Taxă majorată pentru serviciile de restaurant și catering (art I, pct 2*, art V). Cota redusă aplicabilă acum, de 9%, va fi eliminată pentru prestarea serviciilor de restaurant și de catering. Automat, aceste operațiuni vor intra pe TVA de 19%. Aplicare: De la 1 septembrie.

TVA. Taxă majorată pentru alimentele cu zahăr adăugat (art I, pct 1*, art V). În cazul alimentelor care conțin zahăr adăugat, dacă conținutul total de zahăr e de minimum 5g/100g de produs, se va aplica cota standard de TVA de 19%, nu TVA-ul redus de 9%. Aplicare: De la 1 septembrie.

Citeste și:  IMM-urile brașovene au un mediator în relația cu instituțiile statului

TVA. Operațiunile cărora li se aplică taxa de 5% vor fi mutate, în principal, la taxa de 9% (art I, pct 3*, 4*, 9*, art V). Practic, cota de TVA de 5% va fi eliminată și operațiunile vizate sunt mutate, în cea mai mare parte, la cota de 9%. Vorbim, în mare, despre livrarea de cărți, accesul la muzee, livrarea locuințelor în valoare de maximum 600.000 lei, livrarea de lemn de foc sau livrarea de energie termică. Unele operațiuni vor fi trecute de la TVA de 5% direct la TVA de 19%, iar unele operațiuni scutite vor fi trecute la TVA de 9%. Aplicare: De la 1 septembrie.

Impozit pe investiții. Cote de impozit majorate pentru câștigurile din vânzarea de acțiuni (art I, pct 59, art V). Persoanele fizice care obțin asemenea câștiguri prin intermediari (brokeri) vor datora un impozit de 3%, în cazul titlurilor de valoare deținute mai mult de un an, sau de 5%, în cazul titlurilor de valoare deținute mai puțin de un an. Acum, cotele sunt de 1%, respectiv 3%. Aplicare: Începând cu operațiunile efectuate din 1 septembrie.

Impozit pe imobiliare. Impozitul actual pe vânzarea de imobile, majorat (art I, pct 60, art V). Acum, vorbim de cote de impozit de 3%, dacă imobilele au fost deținute mai puțin de trei ani, sau de 1%, dacă au fost deținute mai mult de trei ani. Cotele vor fi majorate la 5%, respectiv 3%. Aplicare: Începând cu operațiunile efectuate din 1 septembrie.

Impozit pe imobiliare. Un nou impozit ce vizează imobiliarele (art I, pct 1, 48*, art V). Se va introduce un impozit pe tranzacțiile imobiliare cu clădiri rezidențiale. De principiu, pentru clădirile în valoare de peste 600.000 lei. Va fi aplicabil doar la prima vânzare după construire și va avea o cotă de 5%. Aplicare: Începând cu tranzacțiile făcute din 1 septembrie.

Impozit pe venituri nejustificate. Impozitare drastică pe veniturile fără sursă identificată (art I, pct 61, art V). În cazurile în care inspectorii fiscali găsesc, în urma controalelor, venituri pentru care nu se poate identifica o sursă, aceștia vor aplica un impozit de 50%, față de doar 16% în prezent. Aplicare: Începând cu deciziile de impunere emise din 1 septembrie.

Citeste și:  CellEAST - Primul Concurs Internațional din România dedicat exclusiv Violoncelului. Premii în valoare de 11.000 euro

1 octombrie 2023

Impozit micro. Vor fi din nou două cote de impozit micro, dar cu reguli diferite (art I, pct 34, art V). Cota de 1% se va aplica microfirmelor ale căror venituri sunt de maximum 300.000 de lei și care n-au legătură cu domeniul HoReCa. Cota de 3% se va aplica microfirmelor cu venituri de peste 300.000 de lei și care activează în domeniul HoReCa (este neclar dacă vorbim sau nu de condiții cumulative). Vor exista și reguli pentru aplicarea acestor cote. Aplicare: De la 1 octombrie.

Impozit micro. Impozitul pe trimestrul IV al anului se va plăti temporar anticipat (art I, pct 39, art V). Măsura se va aplica începând cu anul 2023 și până în anul 2026. Declararea și plata se vor face până la 25 decembrie, iar definitivarea se va face până la termenul obișnuit din 25 ianuarie. Aplicare: De la 1 octombrie.

1 ianuarie 2024

Impozit micro. O nouă situație de trecere la impozit pe profit (art I, pct 36, art V). Dacă o microfirmă realizează, în timpul anului fiscal, venituri mai mari de 300.000 de lei și are o rată de rentabilitate de peste 30% (raport între profitul net și veniturile totale), aceasta va trebui să treacă la impozit pe profit din trimestrul în care apare această situație. Aplicare: De la 1 ianuarie.

Impozit micro. Sponsorizările nu vor mai putea fi scăzute din impozit (art I, pct 40, 41, art V). Cheltuielile cu sponsorizările nu vor mai putea fi scăzute din impozit, în condițiile în care acum pot fi scăzute limitat. Automat, nu se va mai depune declarația anuală privind sponsorizările. Totodată, costul caselor de marcat nu va mai putea fi scăzut nici el din impozitul micro. Aplicare: De la 1 ianuarie.

Impozit micro. Companiile inactive rămân microfirme (art I, pct 32, 33, art V). În perioadele în care se află în inactivitate temporară sau declară pe propria răspundere că nu desfășoară activități la niciun sediu, microîntreprinderile rămân plătitoare de impozit micro. Încadrarea se va păstra și la reluarea activității, dacă se respectă interdicția de deținere a mai multor microfirme de către acționari și dacă în 30 de zile se angajează un salariat. Regulile vor fi complet noi. Aplicare: De la 1 ianuarie.

Citeste și:  Drumul din Grid intră în lucru! Contract semnat pentru modernizarea DJ 130B Părău - Grid - Perșani

Impozit micro. Impozitul, de „unică folosință” și pentru firmele din HoReCa (art I, pct 31, art V). Din 1 ianuarie, inclusiv pentru firmele din domeniul HoReCa se va aplica regula conform căreia impozitul micro poate fi aplicat o singură dată în existența lor. Aplicare: De la 1 ianuarie.

Impozit micro/pe profit. Se elimină impozitul mixt (art I, pct 30, art V). Impozitul mixt este datorat, în momentul de față, de companiile din domeniul HoReCa (fostele plătitoare de impozit specific) ce obțin și venituri din alte activități, pentru acestea din urmă datorând, în anumite condiții, impozit pe profit. Aplicare: De la 1 ianuarie.

Impozit pe profit. Se introduce un ajustor fiscal pentru impozit (art I, pct 2, art V). În esență, vorbim de un mecanism ce va impune plăți suplimentare sub forma impozitului pe profit, în anumite condiții. Aplicare: De la 1 ianuarie.

Impozit pe profit. Modificări privind cheltuielile deductibile limitat și la cheltuielile care pot fi scăzute din impozit – noi cheltuieli introduse, modificări la cheltuieli deja existente, eliminări de cheltuieli actuale (art I, pct 5, 6, 7, art V). Aplicare: De la 1 ianuarie.

Impozit pe dividende. Crește impozitul la 10% (art I, pct 24, 58, 95, art II, art V). Impozitul pe veniturile din dividende va fi majorat de la 8% la 10%, atât în cazul sumelor plătite către persoane juridice, cât și în cazul sumelor plătite către persoane fizice. Aplicare: Începând cu dividendele distribuite după 1 ianuarie.

Impozit pe imobiliare. Un nou impozit ce vizează imobiliarele (art I, pct 1, 49*, art V). Se va introduce un impozit pe deținerea mai multor proprietăți imobiliare. Vizate sunt persoanele care au clădiri în valoare de peste 2,5 milioane de lei. Cota de impozit va fi de 1% – aplicată asupra diferenței dintre suma valorilor impozabile individuale și plafonul de 2,5 milioane de lei. Impozitul va fi plătit anual. Aplicare: Începând cu 1 ianuarie.

Venituri independente. PFA-urile vor plăti CASS indiferent de nivelul veniturilor (art I, pct 84, art V). În prezent, pentru veniturile independente, CASS-ul este datorat numai dacă acestea se situează cel puțin la nivelul egal cu șase salarii minime brute pe țară. În viitor, CASS-ul va fi datorat indiferent de nivelul veniturilor, la fel ca în cazul salariaților. Aplicare: Începând cu veniturile din 2024.


Loader Loading…
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.