Reprezentanții primăriei au avut o nouă rundă de discuții cu reprezentanții Poliției Municipiului Brașov pentru a suplimenta măsurile de creștere a siguranței cetățenilor la traversarea străzilor pe trecerile de pietoni. Încă de la sfârșitul anului trecut, propunerea Municipalității a fost de înlocuirea a sistemelor de reducere a vitezei (bumpere), cu alte soluții care să protejeze pietonii și să permită desfășurarea traficului, pietonal și auto, în condiții optime. Conform viceprimarului Sebastian Rusu, soluția propusă de municipalitate este montarea de sisteme de semaforizare cu buton a trecerilor de pietoni și iluminatul suplimentar al acestora, cu sisteme dedicate.
„În ultima lună am avut mai multe întâlniri cu reprezentanții Poliției Municipiului Brașov, respectiv cu șeful Poliției Municipiului Brașov, șeful Biroului Rutier, la care au participat și colegii din primărie, pe tema siguranței circulației, siguranței pietonilor, și a măsurilor pe care le putem implementa în acest sens. Propunerea nostră, a municipalității, este de a găsi alte metode, care să fie mult mai eficiente decât acele opritori, care, în opinia mea, nu reprezintă o soluție, cu atât mai mult cu cât suntem în sezonul de iarnă și trebuie demontate pentru a putea face deszăpezirea. Ne interesează siguranța pietonilor, ne interesează o fluidizare a traficului, iar acest lucru cred că poate fi mult mai bine făcut cu ajutorul semafoarelor. Am propus o serie de treceri de pietoni care vor fi sistematizate cu semafor cu buton, pentru a putea temporiza și asigura concomitent fluența traficului, și, de asemenea, o serie de treceri de pietoni care vor fi iluminate suplimentar. Vom ilumina suplimentar toate trecerile de pietoni care necesită acest lucru. Toate acestea au fost discutate în cadrul întâlnirilor pe care le-am avut cu poliția și cu colegii din Primărie, și în felul acesta suntem convinși că vom avea parte de o siguranță a circulației mult mai bună“, a declarat viceprimarul Sebastian Rusu.
În urma acestor discuții s-a stabilit că următoarele treceri de pietoni vor fi iluminate suplimentar: trecerea de pietoni din zona Colegiului Nicolae Titulescu; trecerea de pietoni de pe str. 13 Decembrie, înainte de sensul giratoriu de la Făget, în direcția de mers spre cartierul Tractorul; trecerea de pietoni de pe str. 13 Decembrie, între sensul giratoriu de la Făget și pasajul CF; trecerea de pietoni de pe str. Henri Coandă, la intersecția cu str. 13 Decembrie; cea de pe b-dul Griviței, după sensul giratoriu cu str. Aurel Vlaicu și Plevnei, în direcția de mers spre pasajul Fartec; b-dul Eroilor, la intersecția cu Mihail Sadoveanu; pe str. Nicolae Titulescu, în zona Carpatex; la toate trecerile de pietoni de pe str. Crinului; pe str. Poienelor, în zona terminalului RAT (benzinăria Lukoil); pe str. 13 Decembrie, în zona terminalului RAT Rulmentul (SPGK). Lucrările de iluminat suplimentar presupun montarea unor stâlpi, galben-negru, pentru a semnaliza zona trecerii de pietoni pe timpul zilei, și cu corpuri de iluminat tip LED.
În ceea ce privește instalarea sistemelor de semaforizare, Primăria derulează proiectul cu finanțare europeană ,,Sistem centralizat de monitorizare și control al traficului în Municipiul Brașov”, prin care își propune și semaforizarea a câtorva zeci de treceri de pietoni, care se adaugă celor 25 existente (nu intră în calcul trecerile de pietoni de la intersecțiile semaforizate – 19 intersecții). Pe lângă acestea, în urma discuțiilor cu reprezentanții poliției, s-au mai stabilit alte două treceri de pietoni, care ar trebui semaforizate: pe b-dul Griviței, înainte de fostul cinematograf Modern, în dreptul băncii Unicredit) și pe str. Buzești, la intersecția cu str. Ecaterina Teodoroiu.
Lista trecerilor pentru care se propune semaforizarea:
Nr. Crt. | Denumire | Interventie propusa |
1 | Calea București – str.Lacurilor | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
2 | Calea București – intrarea Carrefour | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
3 | Calea București – str.Poienelor – Bd. Saturn | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
4 | Calea București – str. Carpaților – Str. Aurelian; Str. Târnavei | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
5 | Str. Harmanului – bd. Al.Vlahuță – Bd. Gării | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
6 | Str. Zizinului – Bd. Al. Vlahuță – Bd. Saturn | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
7 | Str. Carpaților – str.Zorilor | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
8 | Str.Carpaților – Str.V. Alecsandri | Intersecție semaforizată adaptiv, treceri de pietoni cu buton |
9 | Str. M. Kogălniceanu – Str. Griviței | Trecere pietoni cu buton |
10 | str. Griviței – str.13 Decembrie | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
11 | Bd.15 Noiembrie – str.Agrișelor | Trecere pietoni cu buton |
12 | Bd. 15 Noiembrie – Bd. Eroilor – str. N. Bălcescu – str. Pieții | Treceri pietoni cu buton |
13 | Bd. Eroilor – str. Lungă | Intrare în intersecție dinspre est cu prioritizarea transportului public și trecere pietoni cu buton |
14 | str. Iuliu Maniu – str. N. Iorga – bd. Eroilor | Trecere pietoni cu buton |
15 | Bd. Gării – str. 13 Decembrie – str. Aurel Vlaicu | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
16 | str. 13 Decembrie – str.Independenței – str. Turnului | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
17 | str. 13 Decembrie – TP Vasile Goldiș | Trecere pietoni cu buton |
18 | str. Aurel Vlaicu – str. Griviței – str. Plevnei | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
19 | str. Zizinului (Lidl) | Trecere pietoni cu buton |
20 | str. Zizinului (nr. 116) | Trecere pietoni cu buton |
21 | str. Al. I Cuza (Spital Mârzescu) | Trecere pietoni cu buton |
22 | str. Lungă – str. Stadionului – Calea Făgărașului | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
23 | str. Stadionului – str. M. Viteazul | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
24 | Calea Făgărașului (OMV) – sos. Cristianului | Trecere pietoni cu buton |
25 | Sos. Cristianului (Brintex) – Str. Cărămidăriei | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
26 | str. Lungă – str. Memorandului | Trecere pietoni cu buton |
27 | str. Lungă – str. Morii | Trecere pietoni cu buton |
28 | Str. Lungă – Str. Bisericii Române (fostă Operetei) | Trecere pietoni cu buton |
29 | Str. De Mijloc – Str. Morii | Trecere pietoni cu buton |
30 | Str. De Mijloc – Str. Nicopole | Trecere pietoni cu buton |
31 | Str. A. Iancu-Str. Bisericii Române (fosta Operetei) | Intersecție semaforizată adaptiv |
32 | Str. Hărmanului – Str. Zaharia Stancu – Str. Narciselor | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
33 | Str. Valea Cetății – str. Ghindei (Liceu) | Trecere pietoni cu buton |
34 | Str. Valea Cetății (Școala 25) | Trecere pietoni cu buton |
35 | Str. Lungă-Str. De Mijloc | Trecere pietoni cu buton |
36 | Str. Mureșenilor-Str. Sf. Ioan | Trecere pietoni cu buton |
37 | Bd. Eroilor (Parc) | Trecere pietoni cu buton |
38 | Bd. Gării – Bd. Victoriei | Semaforizare treceri pietoni la distanța de siguranță |
*trecerile din tabel marcate au fost discutate cu poliția la ședința de ieri
Sorin Toarcea,
Purtător de cuvânt al Primăriei Brașov
Descriere proiect ,,Sistem centralizat de monitorizare și control al traficului în Municipiul Brașov”
Proiectul propune o abordare integrată privind gestionarea traficului aferent transportului public, bazată pe o serie de măsuri complementare, după cum urmează:
1. Sistem de prioritizare și management inteligent – adaptiv al traficului:
- Instalarea de echipamente de semaforizare/semnalizare în sensurile giratorii, care, pe baza informațiilor de la punctele de măsurare a traficului, să poată prioritiza și optimiza deplasarea mijloacelor de transport public în comun.
– Instalarea unor camere de supraveghere trafic în scopul identificării traseelor frecvent utilizate de autoturisme și orelor de vârf, pentru a modifica frecvența de trecere a mijloacelor de transport public, traseele existente sau pentru a introduce rute noi, astfel încât să fi satisfăcut necesarul de mobilitate al populației;
– Instalarea unor puncte fixe pentru realizarea măsurătorilor din trafic, în zonele aglomerate. Măsurătorile realizate vor viza atât date legate de numărul de autovehicule care tranzitează punctele respective, cât și date privind poluarea cu particule sau cea fonică. Rezultatele măsurătorilor vor fi utilizate pentru o mai bună gestionare a traficului și fluidizarea transportului public, astfel încât să fie eliminate/reduse blocajele în trafic ale mijloacelor de transport public în comun.
Echipamentele de monitorizare a traficului vor fi amplasate cu precădere în principalele intersecții și în zonele intens circulate, inclusiv în vecinătatea zonelor pietonale, astfel încât să se poată lua măsurile necesare pentru fluidizarea traficului aferent transportului public și optimizarea rutelor și orarelor mijloacelor de transport public în comun, potrivit necesităților populației.
– Conectarea centralizată a tuturor sistemelor din teren cu Centrul de comandă, utilizând o rețea de comunicații dedicată.
2. Amenajarea Centrului de monitorizare și control al traficului :
– realizarea lucrărilor necesare pentru amenajarea și dotarea Centrului;
– în vederea asigurării fluidizării și prioritizării traficului aferent transportului public, aici se va instala software-ul de management al traficului, software-ul de management al defectărilor, interfețele cu operatorii sistemului de management al traficului. Centrul care se dorește a fi implementat prin proiect va funcționa în regim permanent (24/7) și va acomoda un număr suficient de mare de operatori/sisteme ai/ale diverselor servicii de utilitate publică: sistemul de management al traficului rutier și al parcărilor publice, poliția locală și rutieră, reprezentanții operatorilor de utilități care desfășoară activitate non-stop (apă, electricitate, gaze naturale), conectare cu dispeceratele existente ale poliției, primăriei, serviciilor de urgență.
Centrul de comandă va avea o arhitectura proprie, complexă, bazată pe o platformă de comunicații de mare viteză, de ultimă generație (tip IP) și o structură de servere care asigură puterea de procesare necesară.
3. Gestionarea parcărilor publice – se au în vedere parcările din vecinătatea zonelor aglomerate ca element component al unei politici de promovare a transportului public. Se are în vedere asigurarea unei corelări între ofertele de parcare și disponibilitatea serviciului de transport public, astfel încât locuitorii zonei și mai ales turiștii să fie îndrumați către zone cu parcare disponibilă (de regulă în afara centrului istoric sau a zonelor aglomerate) și asigurarea accesului la rute de transport public care fac legătura cu zone de interes precum: Centrul istoric, zone de promenadă, spații de agrement. Același mecanism va putea fi folosit în cazul manifestărilor ocazionale (evenimente culturale, evenimente publice, etc.) care pot afecta continuitatea serviciului de transport public.
Optimizarea utilizării parcărilor din preajma zonelor aglomerate, cum ar fi zonele pietonale, astfel încât să se poată facilita parcarea autoturismelor personale și utilizarea transportului public către zonele de interes. Astfel, se pot reamplasa unele stații de călători în proximitatea acestor parcări publice, iar rezidenții și turiștii vor avea acces mai facil la parcarea autoturismelor și pot opta ulterior cu ușurință pentru utilizarea transportului în comun sau orice alt mijloc de transport cu emisii 0 de CO2: bicicleta, mersul pe jos, etc
– Gestionarea parcărilor se va realiza prin montarea unor echipamente de monitorizare a locurilor de parcare, prin implementarea unui sistem informatic pentru managementul integrat al parcărilor, cu următoarele funcționalități: detecția disponibilității locurilor de parcare; inventarierea locurilor de parcare; informare și semnalizare, incluzând o aplicație mobilă destinată conducătorilor auto, care va prezenta în timp real disponibilitatea locurilor de parcare din zona indicată de utilizator ca destinație a călătoriei; controlul modului de utilizare a parcărilor; rezervare și abonamente; plata pentru utilizarea locurilor de parcare; automatizarea parcărilor; analiza datelor.
Obiectiv general:
– Obiectivul general al proiectului constă în creșterea atractivității transportului public prin asigurarea unui management eficient al traficului, în vederea prioritizării transportului public la nivelul Municipiului Brașov, cu efect direct asupra diminuării emisiilor poluante cauzate de mijloacele de transport privat.
– Prin creșterea atractivității sistemului de transport public se urmărește descurajarea utilizării autoturismului pentru deplasările urbane și scăderea nivelului de congestie și poluare chimică și fonică generate de transportul privat. Astfel, se estimează că proiectul va genera o scădere a emisiilor de CO2, precum și a altor emisii precum NOx, PM10 etc.
Obiective specifice:
– Gestionarea traficului aferent transportului public prin implementarea unor măsuri și subsisteme tehnice: prioritizare a transportului public și coordonare rutieră, monitorizare și analiză video (140 camere video, 249 senzori trafic video), echipamente de semaforizare/semnalizare în intersecții și treceri de pietoni (638 buc), puncte fixe și senzori pentru realizarea măsurătorilor din trafic în zonele aglomerate, senzori de mediu
– Realizarea unui centru de monitorizare și control al traficului în vederea asigurării fluidizării și prioritizării traficului aferent transportului public, clădire cu înaltă eficiență energetică;
Optimizarea utilizării parcărilor prin instalarea senzori parcare, inclusiv prin reglementarea politicii parcărilor;
Reducerea emisiilor de CO2 în zona urbană prin încurajarea deplasărilor cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul deplasării cu autoturismele personale.
Valoarea totală proiect: 32.159.144,66 lei
Valoare totală eligibilă: 31.973.196,63 lei
din care finanţare nerambursabilă 98%: 31.333.732,7 lei
cofinanţare 2%: 639.463,93 lei
Valoare cheltuieli totale neeligibile: 185.948,03 lei