Consiliul Naţional al Elevilor: Admiterea la liceu – interesul superior al elevului este să aibă dreptul de a alege!

În cursul declaraţiilor de presă susţinute la finalul şedinţei de Guvern ce a avut loc ieri, 14 iulie, având drept subiect central pe agendă aprobarea proiectului România Educată, ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că elevii vor putea susţine examenul de admitere la liceu prevăzut în proiectul „România Educată” doar pentru unul dintre liceele pe care îşi doresc să le urmeze.

Consiliul Naţional al Elevilor se opune cu vehemenţă acestei propuneri şi aducem în atenţie principiul flexibilităţii şi dezideratul nr. 2 – educaţie individualizată din proiectul „România Educată”, precum şi în conformitate cu art. 7, alin. a) din Statutul Elevului, „elevii au dreptul garantat la un învăţământ echitabil în ceea ce priveşte înscrierea/admiterea, parcurgerea şi finalizarea studiilor, în funcţie de parcursul şcolar pentru care au optat corespunzător intereselor, pregătirii şi competenţelor lor”.

Citeste și:  Salvamont: 63 de intervenţii de urgenţă în ultimele 24 de ore; peste 90 de persoane au fost salvate, la nivel național

Măsura anunţată de ministrul educaţiei vine, astfel, în directă contradicţie atât cu prevederile legale în vigoare, cât şi cu principiile programatice din programul România Educată şi, cel mai important, cu interesul superior real al elevului: acela de a-şi alege parcursul educaţional în funcţie de propriile dorinţe, nu impus în mod indirect de la nivel central.

În ceea ce priveşte propunerea organizării examenului de admitere pentru liceu, considerăm că în cazul în care elaborarea subiectelor şi organizarea logistică a examenului va fi complet descentralizată, există un risc substanţial privind apariţia unor discrepanţe negative semnificative între licee, atât în ceea ce priveşte gradul de dificultate al subiectelor, cât şi în ceea ce priveşte corectitudinea organizării probelor propriu-zise.

Citeste și:  România trimite salvatori în Turcia, după cutremurul devastator

„În întregul proces de admitere în învăţământul preuniversitar secundar, principalul factor determinant trebuie să fie dreptul elevului de a alege ceea ce vrea să studieze şi unde. În proiectul România Educată se vorbeşte despre flexibilitate, despre un sistem educaţional centrat pe elev, însă în cadrul primei conferinţe de presă pe această temă, ministrul educaţiei spulberă aceste principii. Dacă vrem să vorbim cu adevărat despre un parcurs educaţional individualizat în funcţie de nevoile, dorinţele şi aspiraţiile fiecărui elev, este esenţial ca Ministerul Educaţiei să garanteze în mod inechivoc dreptul elevului de a alege. Altminteri, am pornit complet greşit în implementarea acestei viziuni, iar ‘elevul în centrul actului educaţional’ va continua să reprezinte un simplu slogan.”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.