Avertisment de la șeful ANPC: ‘Consumatorii sunt induși în eroare la încheierea noilor contracte de furnizare a energiei’

Avertisment venit de la șeful ANPC Brașov: Mulți consumatori sunt ademeniți in aceasta perioada sa-si reînnoiască contractele de furnizare a energiei si le sunt promise numeroase avantaje, dar, în anumite cazuri, situatia este total diferita, ajungându-se chiar sa fie induși in eroare de clauzele contractuale si, in final, sa plătească mai mult.

„Analizam cu maxima atentie potențialele practici comerciale incorecte din acest domeniu și, din păcate, descoperim si nereguli.

Un astfel de exemplu este al unui mare operator privat de furnizare a energiei electrice, care a fost sancționat cu o amenda de 20.000 lei si cu decizie de suspendare a practicilor comerciale incorecte/înșelătoare.

Din analiza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu consumatorii se constată că aceștia nu beneficiază de indicarea exactă a tarifului aferent energiei electrice consumate, astfel în Anexa nr.2 la contract – Preț și Tarife, se indică: energie electrică activă 325 lei/ Mwh și tarif rezervare 0,2 lei/zi, precum și o listă de tarife reglementate, funcție de tipul distribuitorului de energie electrică (tarif distribuție), respectiv tarif serviciu de transport, cogenerare înaltă eficiență, accize, certificate verzi, tarif serviciu de sistem.

Citeste și:  Municipalitatea începe amplasarea primelor 15 stații de încărcare a autoturismelor electrice, din totalul de 242 pe care le are în proiect

De asemenea, în “Condiții generale”–parte integrantă a Contractului de furnizare, se indică la art.4 (1) „Clientul va plăti furnizorului c/v energiei electrice consumate la prețul din Anexa 2 la prezentul contract, tarifele reglementate prevăzute în Anexa 2, c/v certificatelor verzi, contribuția pentru cogenerare de înaltă eficiență și acciza conform Anexei 2”.

Menționăm că toate aceste tarife nu reprezintă o informare clară și completă asupra tarifului final plătit de consumatorul mediu, acesta fiind definit ca “acel consumator considerat că este rezonabil informat, atent și precaut, ținând seama de factorii sociali, culturali și lingvistici”, conform Legii 363/2007.

Totodată, menționăm că toate tarifele anterior enumerate, nu conțin TVA, deși operatorul economic face această mențiune în subsolul tabelelor cu tarife. Operatorul economic include în tariful energiei electrice componenta “tarif rezervare” în lei/zi, deși facturarea energiei electrice se face lunar, de asemenea nu definește pentru consumator ce reprezintă acest tarif de rezervare.Tot la Anexa nr.2- Preț și Tarife, valorile tuturor tarifelor sunt exprimate în lei/Mwh, deși factura emisă consumatorului mediu indică la tarife lei/Kwh.

Citeste și:  Peste 2.500 de cereri de eliberare a paşapoartelor, înregistrate în luna noiembrie la Brașov

Aspectele descrise sunt susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, determinându-l să ia o decizie de tranzacționare (încheiere contract) pe care altfel nu ar fi luat-o, și reprezintă o practică comercială înșelătoare.

Având în vedere cele manționate, se constată că operatorul economic a încălcat prevederile art.6, alin.1, lit.d) din Legea 363/2007 și se sancționează conform art.15, alin.1, lit.b) coroborat cu art.17, alin.2, lit.c) din Legea 363/2007”, a scris Claudiu Susanu, șeful ANPC Brașov, pe pagina sa de Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.