ISU Brașov și-a prezentat bilanțul activității din 2020

La sediul Prefecturii Județului Brașov, în prezența domnului Prefect Mihai – Cătălin VĂSII, a avut loc Evaluarea Activității Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Țara Bârsei” al județului Brașov.

Activitatea inspectoratului în anul 2020 a avut următoarele obiective principale:

  • consolidarea caracterului proactiv al activităţii de prevenire, prin îndrumarea şi controlul autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor şi operatorilor economici privind îndeplinirea atribuţiilor, valorificarea concluziilor rezultate din acţiunile de verificare executate în teren, prin informarea oportună a autorităţilor abilitate asupra riscurilor şi stabilirea unor măsuri ferme pentru creşterea gradului de securitate şi siguranţă a cetăţeanului;
  • gestionarea profesionistă şi eficientă a situaţiilor de urgenţă prin aplicarea procedurilor pe tipuri de riscuri şi a Concepţiei specifice privind planificarea, pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns în situaţii de urgenţă;
  • creşterea nivelului de securitate pentru cetăţeni, dezvoltarea capacităţii de rezilienţă în situaţii de criză şi dezastru;
  • participarea la identificarea, evaluarea şi analiza pericolelor potenţiale prin aprecierea probabilităţii de apariţie a lor şi a consecinţelor pe care le presupun pentru viaţa oamenilor, mediu şi bunuri materiale;
  • creşterea rezilienţei comunităţilor prin pregătirea personalului autorităţilor locale pentru managementul situaţiilor de urgenţă;
  • evidenţierea  riscurilor prin schimbul reciproc de informaţii între personalul care execută controlul de prevenire, factorii de decizie, personalul angajat şi alte persoane interesate şi/sau implicate;
  • informarea populaţiei privind pericolele potenţiale, inclusiv în locuinţe şi gospodării şi modul de comportare în caz de incendiu şi în alte situaţii de urgenţă;
  • sporirea încrederii în instituţie, prin modul profesionist şi echidistant de soluţionare a solicitărilor şi petiţiilor adresate de cetăţeni, în spiritul respectării cu stricteţe a drepturilor omului şi a libertăţilor acestuia.

În anul 2020 dispeceratul inspectoratului a gestionat un număr de 43.752 de apeluri de urgență, iar serviciile profesioniste, voluntare și private pentru situații de urgență au totalizat un număr de 15.327 evenimente (în medie 42 pe zi), după cum urmează:

          – 11.419 cazuri asistate de SMURD

                   • 9.207 cazuri de asistență medicală de urgență și prim ajutor;

                   • 780 intervenții la accidente pe căile de transport:

                             – 773 accidente rutiere (25 cu descarcerare);

                             – 7 accidente feroviare (fără descarcerare);

                   • 1.427 transporturi de persoane în contextul pandemiei COVID-19;

                   • 5 alte intervenții.

          – 1.869 intervenții ale gărzilor de intervenție și ale pompierilor civili:

                   • 376 pentru stingerea incendiilor;

                   • 223 pentru stingerea incendiilor de vegetație și deșeuri;

                   • 454 pentru asistența persoanelor;

                   • 135 pentru alte situații de urgență:

                             – 89 misiuni pentru limitarea și înlăturarea efectelor inundațiilor;

                             – 37 misiuni pentru asanarea teritoriului de muniție neexplodată;

                             – 3 misiuni pentru distrugerea de muniție neexplodată;

                             – 2 misiuni în urma unor fenomene meteo periculoase;

                             – 2 misiuni în urma unor explozii;

                             – 2 alte situații;

                   • 681 pentru protecția comunităților:

                             – 422 intervenții pentru asigurarea măsurilor de P.S.I.;

                             – 69 acțiuni pentru salvarea de animale;

                             – 36 misiuni de asigurare a măsurilor specifice pe timpul evenimentelor publice de amploare;

                             – 5 acțiuni pentru protecția mediului;

                             – 149 alte acțiuni de intervenție.

          – 1.337 acțiuni preventive ale subunităților de intervenție:

                   • 1.313 recunoașteri în teren și acțiuni de informare a populației;

                   • 24 exerciții și antrenamente cu forțe în teren;

          – 702 alertări în urma cărora nu a mai fost necesară intervenția:

                   • 135 alarme false (68 – SMURD, 67 – gărzi de intervenție);

                   • 469 cazuri de deplasări fără să mai fie nevoie de intervenție (317 –SMURD, 152 – gărzi de intervenție);

                   • 98 cazuri când echipajele au fost întoarse din drum (57 – SMURD, 41 – gărzi de intervenție).

Pe timpul intervențiilor au fost salvate 175 persoane (166 adulți și 9 copii), precum și 53 animale mari, 60 animale mici și 32 păsări. În urma producerii situațiilor de urgență am înregistrat 116 persoane rănite și 85 persoane decedate, 76 dintre acestea fiind găsite decedate la intervenții pentru asistența persoanelor. Au fost protejate bunuri și instalații în valoare de aproximativ 105 milioane lei, înregistrându-se pagube de aproximativ 22,5 milioane lei.

Analizând situația operativă din ultimii ani, putem constata faptul că cel mai mare procent al intervențiilor a avut loc pe raza municipiului Brașov.

Citeste și:  Google România anunță câștigătorii Recenziei de Aur 2022
TOTAL EVENIMENTE ISU BRAȘOV
(intervenții + alarme false + exerciții și recunoașteri în teren)
 20162017201820192020
Județul Brașov1024410353113281399415178
Municipiul Brașov49154815549262066424
Procent47,9846,5148,4844,3542,32
ACȚIUNI DE INTERVENȚIE ISU BRAȘOV
(doar intervenții subunități și SMURD, fără alarme false, exerciții și recunoașteri în teren)
 20162017201820192020
Județul Brașov8690878498821213613142
Municipiul Brașov45314271486755395810
Procent intervenţii în municipiul Brașov52,1448,6249,2545,6444,21
 

Serviciile voluntare și private pentru situații de urgență au participat în acest an la 194 intervenții, din care 159 în cooperare cu subunitățile inspectoratului, după cum urmează:

                   • 127 incendii (116 în cooperare cu ISU);

                   • 37 incendii de vegetație uscată și deșeuri (24 în cooperare cu ISU);

                   • 3 acțiuni de asistență a persoanelor (toate în cooperare cu ISU);

                   • 10 alte situații de urgență:

                             – 10 intervenții pentru limitarea și înlăturarea efectelor inundațiilor (5 în  cooperare cu ISU);

                   • 17 acțiuni pentru protecția comunităților:

                             – 7 intervenții pentru asigurarea măsurilor de P.S.I. (6 în cooperare cu ISU);

                             – 2 intervenții pentru salvarea de animale (toate în cooperare cu ISU);

                             – 8 alte tipuri de intervenții (3 în cooperare cu ISU).

ALTE SITUAȚII DE URGENȚĂ – 135 intervenții

          Acțiunile la alte situații de urgență (specific de protecție civilă) din anul 2020 se împart astfel:

  • 89 intervenții pentru limitarea și înlăturarea efectelor inundațiilor;
  • 37 intervenții pentru asanarea teritoriului de muniție neexplodată;
  • 3 intervenții pentru distrugerea de muniție neexplodată;
  • 2 intervenții în urma unor fenomene meteo periculoase;
  • 2 intervenții în urma unor explozii;
  • 2 alte situații.

Pe linie de asanare pirotehnică şi adăpostire

Pe linia activităţii pirotehnice, în anul 2020 s-au executat un număr de 37 misiuni de asanare a teritoriului de muniţia rămasă neexplodată precum şi 3 misiuni de distrugere a acesteia, în poligonul aparţinând SC Carfil SA Braşov. Au fost asanate un număr de 43 proiectile de diferite calibre, 10 bombe de aviație sau elemente componente, 16 bombe de aruncător de diferite calibre, 4 grenade cumulative antitanc și 4 grenade de mână.

În cadrul misiunilor de gestionare a efectelor pandemiei de Covid-19, echipajul CBRN din cadrul Detașamentului 1 de Pompieri Brașov a avut un rol esențial, asigurând pe parcursul întregii perioade decontaminarea tehnicii de intervenție, a personalului și a spațiilor inspectoratului. De asemenea, personalul CBRN a participat în primele luni ale pandemiei în echipe mixte alături de personalul paramedical la misiunile de transport pacienți confirmați cu Covid-19. Ofițerul coordonator al echipajului CBRN – lt. Vlăduțu Mihai a participat în această perioadă la 48 de misiuni de transport pacienți.

Echipajul CBRN din cadrul Detașamentului 1 de Pompieri Brașov a intervenit la un număr de 20 evenimente CBRN și a participat la 2 exerciții.

În această perioadă SMURD Brașov a asistat un număr de 15.301 persoane (13.972 adulți și 1.329 copii), din care 4.974 persoane (4.700 adulți și 274 copii) au fost transportați în contextul pandemiei COVID-19. De asemenea, pe timpul intervențiilor SMURD s-au înregistrat și 456 persoane decedate, din care 24 la accidente rutiere, 4 la accidente feroviare, 305 găsite în SCR, fără răspuns la manevrele de resuscitare, 122 persoane găsite decedate, fără încercare de resuscitare, 1 persoană pe timpul unui transfer interclinic.

          Comparativ cu acțiunile din anul trecut, se poate remarca o creștere cu 9,5 % a numărului total al intervențiilor, creșterea fiind cu 10,9 % la acțiunile SMURD, și de 1,8 % la acțiunile gărzilor de intervenție ale subunităților inspectoratului și ale pompierilor civili.

În perioada analizată, Compartimentul Asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat a avut o contribuție însemnată în ceea ce privește gestionarea pandemiei COVID-19 la nivelul județului, dar și în ceea ce privește creșterea gradului de asigurare cu tehnică de intervenție specifică.

În lunile martie a anului 2020, s-a constituit „Protocolul privind curățarea și dezinfecția spațiilor și încăperilor de la nivelul inspectoratului” și „Procedura de decontaminare a autosanitarelor” având drept scop limitare și prevenirea în contextul epidemiologic actual și importanța Metodologiei de supraveghere a sindromului respirator acut cu noul coronavirus (COVID-19).

Citeste și:  Mâine va fi prima zi de anchete de circulație Origine — Destinație!

În luna aprilie la nivelul inspectoratului a fost operaționalizat Punctul de Lucru Homorod al Detașamanetului de Pompieri Făgăraș, având și un echipaj de prim ajutor calificat.

Prin „Proiectul de extindere a activității echipajelor de prim ajutor calificat cu motocicletele SMURD la nivel național”, în luna mai au fost operaționalizate în cadrul Detașamentului 1 de Pompieri Brașov, 2 motociclete medicalizate de intervenție urbană SMURD, având rolul de a diminuarea timpul de răspuns, în special în perioadele cu trafic intens şi ambuteiaje.

În vederea gestionării corespunzătoare a situației epidemiologice pe fondul pandemiei provocate de noul coronavirus SARS-CoV-2 precum și pentru respectarea procedurilor și protocoalelor privind decontaminarea/dezinfecția ambulanțelor și a echipamentelor medicale din dotarea acestora, în luna iunie a fost achiziționat prin intermediul Fundației pentru SMURD, un container destinat decontaminării/dezinfecției ambulanțelor și a echipamentelor din cadrul Detașamentului de Pompieri Făgăraș, Punctului de Lucru Homorod, Secției de Pompieri Victoria precum și de către cadrele aparținând Serviciului de Ambulanță Județean Brașov, fiind montat în curtea Spitalul Municipal ,,Dr. Aurel Tulbure” Făgăraș.

Având în vedere că pe teritoriul județului Brașov se manifestă tipuri de risc a căror gestionare implică alocarea de numeroase resurse tehnico-materiale, ale căror capabilități necesită a fi din ce în ce mai complexe, cu sprijinul Primăriei Brașov a fost achiziționată în luna iulie, o Autospecială de Transport Pacienți Înalt Contagioși, care a fost operaționalizată la Punctul de Lucru Coresi aparținând Detașamentului 2 de Pompieri Brașov.

În luna septembrie, la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Țara Bârsei” al județului Brașov, a fost operaționalizat Punctul de Lucru Coresi în cadrul Detașamentului 2 de Pompieri Brașov, având și un echipaj de prim ajutor calificat.

Intervenţii de amploare în decursul anului:

La nivelul județului, în anul 2020 următoarele intervenții s-au deosebit prin amploare, mod de manifestare și numărul mare de forțe necesare în vederea gestionării situației:

Intervenția din data de 31.03.2020, pentru stingerea incendiului la o clădire de locuit (tip duplex) în municipiul Brașov, strada Albăstrelelor. Incendiul s-a manifestat la mansarda și acoperișul obiectivului, pe o suprafață de aproximativ 280 m2.

Intervenția din data de 18.03.2020, pentru stingerea incendiului produs în orașul Ghimbav, jud. Braşov. Incendiul s-a manifestat la acoperișul din lemn pe o suprafață de aproximativ 400m2 și podul mansardei fabricat din lemn. Au fost distruse geamurile termopane de la mansardă, pereții și tavanele din rigips.

Intervenția din data de 28.11.2020, pentru stingerea incendiului produs la o gospodărie în comuna Moieciu, strada Valea Popii județul Brașov. Incendiu s-a manifestat la casă în proporție de 90%, pe o suprafață de aproximativ 400 m2, acoperișul casei învecinate dreapta pe o suprafață de 90 m2 și acoperișul și un perete al casei învecinate stânga, pe o suprafață de aproximativ 100 m2.

În domeniul activității preventive

Obiectivul Inspecţiei de Prevenire pentru anul 2020 a fost continuarea politicii de creştere a gradului de conştientizare publică a riscurilor dezastrelor prin implicarea în activităţile preventive a tuturor factorilor reprezentativi la nivelul comunităţilor locale care să conlucreze la asigurarea unui climat de siguranţă al cetăţenilor şi de îmbunătăţire a calităţii vieţii acestora prin reducerea pagubelor produse în urma manifestării situaţiilor de urgenţă.

O mare importanţă s-a acordat pe parcursul anului 2020 reducerii numărului de obiective puse în funcţiune fără autorizaţie de securitate la incendiu/protecţie civilă prin orientarea activităţilor de control în special la obiective care funcţionează fără acest act administrativ.

În vederea îndeplinirii misiunilor şi sarcinilor ce au revenit inspecţiei de prevenire în conformitate cu legislaţia în vigoare, în anul 2020 s-a acţionat cu precădere în vederea îndeplinirii următoarelor obiective:

  1. asigurarea respectării prevederilor actelor normative din domeniile apărării împotriva incendiilor şi a prevenirii situaţiilor de urgenţă;
  2. îmbunătăţirea continuă a nivelului de protecţie a persoanelor, patrimoniului cultural naţional şi a bunurilor materiale;
  3. optimizarea capacităţii de autoprotecţie şi răspuns în situaţii de urgenţă a comunităţilor locale;
  4. reducerea numărului de obiective puse în funcţiune fără autorizaţie de securitate la incendiu/protecţie civilă şi diminuarea ponderii utilizării mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor neconforme, prin intensificarea activităţilor în domeniul avizării/autorizării, supravegherii pieţei şi auditului de supraveghere a persoanelor autorizate să efectueze lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor informarea populaţiei privind pericolele potenţiale de risc, inclusiv în locuinţe şi gospodării şi modul de comportare în caz de incendiu şi în alte situaţii de urgenţă;
  5. realizarea unor construcţii şi amenajări conforme din punct de vedere al cerinţei fundamentale securitate la incendiu.
Citeste și:  România a înregistrat cea mai mare creștere a prețurilor la utilități din Uniunea Europeană

În anul 2020, personalul compartimentului control şi activităţi preventive a executat un număr de 1238 controale în obiective, finalizate prin PVC/NC rapoarte de inspecţie şi referate de supraveghere astfel: 

  • 1 control tematic de fond la Oraşul Ghimbav. Cu această ocazie s-a executat control şi la Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă;
  • 104 controale la obiective de investiţii;
  • 780 controale din care 615 inopinateexecutate la operatori economici (comerţ, turism, alimentaţie publică, cult, cultură, producţie, depozitare). Au fost identificate 41 locaţii care funcţionau fără autorizaţie de securitate la incendiu;
  • 333 controale din care 238 inopinateexecutate la instituţii. Au fost identificate 23 locaţii care funcţionau făra autorizaţie de securitate la incendiu;
  • 12 inspecții la obiective SEVESO pe timpul cărora s-au controlat şi Serviciile Private pentru Situaţii de Urgenţă;
  • 6 audituri de supraveghere a persoanelor autorizate să execute lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor;
  • 2 controale la obiective hidrotehnice.

Din numărul total de controale începând cu data de 24.05.2020 au fost executate un număr de 726 verificări privind prevenirea, combaterea şi diminuarea efectelor pandemiei de Covid-19, conform Legii 55 din 15.05.2020. Verificarea măsurilor pe protecţie împotriva pandemiei a fost făcută cu întreg personalul inspecţiei de prevenire.

De la data de 24.05.2020 au fost desfăşurate activităţi de verificare pe linie Covid-19 inclusiv în week-end-uri. Începând cu 01.08.2020 personalul inspecţiei de prevenire a desfăşurat activităţile mai sus menţionate în toate weekendurile şi toate zilele libere şi sărbători legale până la finalul anului.

Pe linie de avizare/autorizare, în perioada analizată totalul cererilor privind emiterea de avize, autorizaţii de securitate la incendiu şi protecţie civilă și acorduri a fost de 1125, faţă de 1094 în anul 2019, ceea ce reprezintă o uşoară creştere de aproximativ 0,3 %.

Cadrele compartimentului au soluţionat aceste cereri după cum urmează:

  • Avize emise – 165 (140 securitate la incendiu şi 25 protecţie civilă);
  • Autorizaţii emise – 55 (54 securitate la incendiu şi 1 protecţie civilă);
  • Avize PUZ, PUD și amplasare în parcelă – 4;
  • Puncte de vedere PUG, PUZ, PUD – 106;
  • Adrese de completare – 16;
  • Respingeri avize – 133 (124 securitate la incendiu şi 9 protecţie civilă);
  • Respingeri autorizaţii – 120 (120 securitate la incendiu);
  • Acorduri jocuri cu artificii – 5 emise şi 2 respinse;
  • Comercializare articole pirotehnice – 8 acorduri şi 2 respingere;
  • Neîncadrare în prevederile HGR –509.

Pe servicii situaţia contravenţiilor se prezintă astfel:

– prevenirea incendiilor: 1634 avertismente şi 271 amenzi în valoare de 1.323.500 lei

– protecţie civilă: 10 avertismente şi 5 amenzi în valoare de 4000 lei

– pe alte domenii (fumat):146 avertismente şi 9 amenzi în valoare de 8606 lei.

Din situaţia comparativă a sancţiunilor contravenţionale aplicate în anii 2019 şi 2020, rezultă că:

  • În anul 2020 numărul amenzilor a scăzut de la 347 în anul 2019, la 285 în anul 2020, cuantumul amenzilor a scăzut de la 2.237.800 lei în anul 2019,  la 1.336.106 în anul 2020.
  • în anul 2020, au fost aplicate un număr de 1790 avertismente, faţă de 2810 în anul 2019.
  •  

OBIECTIVE PENTRU ANUL 2021

  • îmbunătăţirea dotării cu tehnică, echipamente, aparatură şi materiale de intervenţie a structurilor operative, cu precădere prin utilizarea fondurilor nerambursabile oferite de Uniunea Europeană;
  • creşterea calităţii asistenţei medicale de urgenţă, a tehnicii şi operaţiunilor de descarcerare, prin îmbunătăţirea pregătirii personalului şi a sporirii investiţiilor pe linia dotării structurilor specializate;
  • creşterea capacităţii de răspuns a serviciilor de urgenţă profesioniste, prin înfiinţarea a noi subunităţi de intervenţie sau/şi puncte de lucru;
  • extinderea şi dezvoltarea cooperării în cadrul mecanismului european prin promovarea relaţiilor bilaterale şi regionale în domeniu, în scopul absorbţiei fondurilor europene pe linia situaţiilor de urgenţă;
  • implicarea mai activă a personalului din serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă în ceea ce priveşte informarea preventivă a populaţiei asupra riscurilor existente, în scopul reducerii numărului mare de victime şi incendii la gospodăriile populaţiei;
  • realizarea unei preveniri cu caracter proactiv în scopul reducerii factorilor de risc, îndeosebi a celor specifici dezastrelor naturale;
  • operativitate în gestionarea situaţiilor de urgenţă şi sprijinirea factoriilor de decizie din structurile administraţiei publice centrale în asigurarea managementului tipurilor de riscuri din competenţă;
  • extinderea împreună cu Serviciul de Ambulanţă Judeţean şi Unitatea de Primiri Urgenţe a structurii destinate asistenţei medicale de urgenţă, prin înfiinţarea unor noi module;
  • sprijinirea autorităţilor administraţiei publice locale şi a conducerilor administrative ale operatorilor economici şi instituţiilor publice în procesul de operaţionalizare a serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă;
  • sporirea gradului de încredere în instituţie, ca urmare a modului profesionist şi echidistant de soluţionare a solicitărilor şi petiţiilor adresate de cetăţeni, în spiritul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.