Un milion de lei pe lună. Cum cheltuie partidele banii (pentru publicitate) pe rețele sociale

În primele trei luni ale anului 2024, partidele au cheltuit peste 3 milioane de lei pentru publicitate pe principala rețea de socializare a României, Facebook, potrivit unei analize a think tank-ului Forum of Experts.

Circa un milion de lei pe lună au cheltuit în total cele mai mari patru partide din România pentru promovare la începutul anului 2024, an în care urmează să aibă loc toate tipurile de alegeri. Față de aceeași perioadă a anului trecut, suma nu a crescut, arată raportul Expert Forum.

Principalele concluzii

Facebook

  • Partidele au cheltuit pe Facebook peste trei milioane lei prin pagini oficiale sau ale membrilor/candidaților/aleșilor de la nivel local sau central. Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600 mii de lei publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale.
  • Partidele au cheltuit pe Facebook peste trei milioane lei prin pagini oficiale sau ale membrilor/Peste 75% din bani (2,4 mil) au fost cheltuiți de către USR, PNL (câte 700 mii lei), PSD (650 mii lei) și AUR (325 mii lei).
  • Cheltuielile totale însumate ale celor patru partide nu au crescut față de aceeași perioadă a anului trecut. Punctual, cheltuielile PNL au crescut, iar cele ale paginilor asociate USR au scăzut. Cheltuielile paginilor asociate AUR au crescut de aproape 20 de ori./aleșilor de la nivel local sau central. Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600 mii de lei publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale.
  • La USR, PSD și AUR paginile liderilor au fost printre cele care au înregistrat cele mai mari cheltuieli. La PNL pagina președintelui partidului se află mai jos în listă ca valoare a cheltuielilor.
  • Pe lângă paginile politicienilor am identificat pagini care par a fi publicații, dar care sunt asociate unor partide. Cele mai multe și vizibile se regăsesc în legătură cu AUR, acestea având un număr mare de reclame, chiar dacă nu investesc foarte mult.
  • Nu putem observa dacă cheltuielile sunt sau nu sunt plătite din subvenții. Observăm însă că promovarea în mediul online ocupă un procentaj foarte mic din investițiile totale făcute de partide din subvenții. • Migrația politică sau candidaturile unor foști membri de partid ca independenți au influențat unele din schimbările menționate mai sus.
Citeste și:  Salvamontiştii au fost solicitaţi să intervină în 28 de cazuri în ultimele 24 de ore, inclusiv în județul Brașov

Google

  • Partidele politice au cheltuit pe Google aproximativ 600.000 lei.
  • Jumătate din bani au fost cheltuiți de PSD, iar aproape 40% de USR.
  • Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul în sine; cazurile în care advertiser e o persoană sunt mai puține.
  • Cheltuielile au scăzut comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au înregistrat plăți de aproape 700.000 lei.
  • Advertiserii asociați PNL și USR au cheltuit semnificativ mai puțin, iar cei legați de PSD de șase ori mai mult.

Citește continaurea materialului aici.

One thought on “Un milion de lei pe lună. Cum cheltuie partidele banii (pentru publicitate) pe rețele sociale”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.